Kirkkovene Vilas

Yhteiskunnallinen työ toteuttaa kristillistä uskoa yhteiskuntaeettisestä näkökulmasta. Se on luonteeltaan matalakynnyksistä ja eri yhteiskuntaryhmien yhteyttä tukevaa toimintaa.

Touhuamme kirkkovene Vilaksen ympärillä, käymme keskustelua vastuusta ja ihmisarvosta kristillisen uskon näkökulmasta, kohtaamme ihmisiä, kokoonnume yhteisen soppakattilan ääreen palvelemaan. Kirkkoveneellä on ryhmä Facebookissa nimellä Kirkkovene Vilas

Vaneritehtaan lopettaessa ja jättäessä pari sataa viialaista työttömäksi, ryhdyimme Viialan kirkkovaltuuston puheenjohtaja Eino Mantelan kanssa välittömästi joulukuussa 2004 järjestämään toimintaa vaneritehtaan väelle. UPM Kymmene saatiin suostumaan rahoittamaan kirkkovene-projektiin veneenrakennuksen opettajan palkkauksen, kaikki materiaalit, työtilat ja laitteet. Kirkkovene "Vilas" ja sille sopiva traileri valmistuivat 2.594 talkootyötunnin jälkeen kesäkuussa 2006. Veneen siunaamiseen ja vesillelaskuun osallistui yli 200 henkeä vaneritehtaan pihalla ja rannassa. Kirkkovene tehtiin Viialan seurakunnan omaisuudeksi ja sen käyttöön. Toiminta jatkuu soututoimintana. Kirkkohallitus yhdisti 1.1.2007 alkaen Akaan, Viialan ja Kylmäkosken seurakunnat uudeksi Akaan seurakunnaksi.

Kirkkovenettä rakennetaan 17.3.2006

Kirkkovene Vilas