"Kätesi laske, Herramme, suojaksi rakkaan lapsemme, tueksi nuoren sydämen, vain sinä, Jeesus, tunnet sen." (Virsi 236)

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon ja rippijuhlaan

Rippikoulu on evankelis-luterilaisen kirkon kastekoulu. Rippikoulussa pohditaan elämän eri kysymyksiä: ihmissuhteita, itsenäistymistä, perhettä sekä suhdetta itseemme, lähimmäisiimme ja Jumalaan.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jossa nuoresta tulee seurakunnan täysivaltainen jäsen. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä juhla, jota viettävät yhdessä hänen kanssaan perhe, sukulaiset ja muut läheiset. Konfirmaatio on myös seurakunnalle ja sen työntekijöille juhla, josta iloitsemme suuresti.

Konfirmaatio antaa oikeuden kummin tehtäviin ja oikeuden osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. 18 vuotta täyttänyt konfirmoitu kirkon jäsen voi asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa, joissa seurakuntiin valitaan luottamushenkilöt. Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on rippikoulun käyminen, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Tietoja Akaan seurakunnan rippikouluistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Rippikoululaisia istumassa penkillä järven rannassa, isonen seisoo edessä.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen