Akaan kivisakasti

Kivisakasti

Akaan kivisakasti

Akaan vanha hautausmaa, 37800 Akaa

Akaan vanhasta hautausmaasta on tehty hautausmaainventointi kesällä 2016, jossa on inventoitu hautausmaakulttuurin kannalta merkittäviä hautamuistomerkkejä, hautausmaata ja siihen liittyviä rakennuksia. Inventoinnin tilasi Akaan seurakunta ja työhön saatiin tukea Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulilta. Hautausmaainventoinnin toteutti FM Heli Haavisto Pirkanmaan maakuntamuseosta

Inventointiin

Akaan kivisakasti on rakennettu todennäköisesti 1500-luvun alussa puukirkon yhteyteen. Pohjoispäädyn tiilikoristelussa on sekä satakuntalaisen että hämäläisen kirkkotyypin vaikutusta. Sakastin sisätilaa kattaa tiilinen ristiholvi. Sakastia ympäröivä hautausmaa on rautakauden hautalöydöistä päätellen ollut kalmistoaluetta jo esihistoriallisella ajalla. Sakastin vierellä sijaitsevat Konhon ja Viialan kartanoiden hautakammiot, joista jälkimmäinen on vuodelta 1810. Hautausmaan kiviaita ja portit rakennettiin 1828.