Kylmäkosken ensimmäinen kirkko rakennettiin vuonna 1668 ilmeisesti Hautaan kartanon eversti Pistolhjelmin maalle.
Toinen puukirkko rakennettiin vuonna 1779 samalle alueelle, jossa edeltävä kirkko oli ollut. Akaan kirkkoherra ja kappalainen pitivät vuorotellen jumalanpalveluksia Kylmäkoskella 1700-luvun lopussa.

Kylmäkosken kappeliseurakunta kuului osana Akaan seurakuntaan ja sai varsinaiset kappeliseurakunnan oikeudet vuonna 1892. Kylmäkoski irtaantui Akaasta omaksi seurakunnaksi vuonna 1897: Taipaleen ja Mellolan kylät liittyivät Kylmäkosken seurakuntaan vasta 1906.

Kun Toijalan kauppala perustettiin ja Akaan kunta lakkautettiin vuonna 1946, oli sillä vaikutuksia Kylmäkosken seurakuntaan. Kaksi kolmasosaa Kylmäkosken kunnan alueesta kuului Kylmäkosken seurakuntaan ja loput Akaan seurakuntaan.

Jäännös-Akaasta muodostui vaikea kysymys seurakunnille, mikä johti yhteistalouteen vuonna 1960. Akaa-Kylmäkoski seurakuntayhtymä toimi vuosina 1960–2007, kunnes Kylmäkosken seurakunta liittyi Akaan seurakuntaan. Kylmäkosken itsenäisestä seurakunnasta tuli jälleen vuonna 2007 Akaan seurakunnan Kylmäkosken kappeliseurakunta.

Tarkemmin Kylmäkosken kappeliseurakunnan ja samalla Akaan seurakunnan historiasta löytyy Pirkanmaan maakuntamuseon tekemästä Kylmäkosken hautausmaan inventointiraportista Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

* * * * *

Kappeliseurakunnat ovat seurakuntien alueellisia jumalanpalvelusyhteisöjä, joilla on oma pappi sekä käytössään kirkko, kappeli tai muu oma toimitila. Uusia kappeliseurakuntia muodostuu tavallisesti seurakuntien yhdistymisten myötä.