Ukrainan sodan uhrien auttaminen ja huomioiminen Akaan seurakunnassa

Seurakunnan ja kirkon kautta voit olla auttamassa Ukrainan sodan uhreja. Ukrainan tilanne näkyy seurakunnan toiminnassa esimerkiksi jumalanpalvelusten esirukouksissa ja kolehtivalinnoissa.

Miten voit auttaa?

Muun muassa avustusjärjestöt sekä sosiaali- ja terveysministeriö ovat viestittäneet, että nykyisessä tilanteessa tehokkain tapa auttaa on lahjoittaa rahaa.

Keskusteluapua ja tukea

Voit ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijöihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä kun kaipaat keskusteluapua.

Koko kirkon yhteinen keskusteluapu löytyy osoitteesta www.kirkonkeskusteluapua.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sota Ukrainassa herättää monenlaisia ajatuksia ja tunteita. On normaalia, että tilanne huolestuttaa ja jopa pelottaa. Älä jää yksin. Tukea ja apua on saatavilla. Mieli ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Miten käsitellä pelkoja ja ahdistusta lasten kanssa? Aikuisen on tärkeä seurata, kuinka lapsi reagoi kriisiin tai kriisistä kertovaan mediatulvaan, kuunnella lapsen kysymyksiä ja antaa niihin rehellisiä vastauksia ja lohduttaa. Ja miettiä, onko jotain, mitä voisi yhdessä tehdä auttaakseen hädässä olevia. Lisätietoja Pelastakaa Lapset-sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

On hienoa, kun haluat auttaa. Muista myös pitää huolta itsestäsi ja jaksamisestasi. Tässä Elisa Rimailan artikkeliLinkki avautuu uudessa välilehdessä aiheesta.

Seurakunnan toimenpiteitä ja varautuminen Ukrainan kriisitilanteessa

Ukrainan kriisin osalta seurakunnan vastuuhenkilö on Jaana Alasentie. Akaan kaupunki koordinoi auttamisprosessia.

Kohtaatko työssäsi tai muuten ukrainalaisia pakolaisia?

Mediaworks on julkaissut digitaalisen kanavan, joka tarjoaa hengellistä ja henkistä tukea ukrainan pakolaisille, mutta myös Ukrainassa oleville ja sodasta kärsiville.

сайт українською мовою https://ukraine.love4refugees.com/ukLinkki avautuu uudessa välilehdessä