"Ystävä sä lapsien, katso minuun pienehen. Minne käynkin maailmassa, sinä olet hoitamassa." (Virsi 492)

Kasteessa Jumala kutsuu ihmisen nimeltä omakseen. Kastettava saa jotain, minkä vain Jumala voi hänelle lahjoittaa: uskon, armon ja siunauksen. Kaste on keskeisin kirkollisista toimituksista, sillä se on ehtoollisen ohella toinen luterilaisen kirkon sakramenteista. Kastetta nimitetään myös ristiäisjuhlaksi, sillä kasteen yhteydessä lapsen ylle piirretään ristinmerkki, joka kertoo, että lapsi on liitetty kristittyjen joukkoon.

Kirkon jäseneksi tullaan vain kasteen kautta. Kasteen voi saada missä iässä vain, myös nuorena ja aikuisena.

Kristillisestä opetuksesta vastaavat kastetun lapsen vanhemmat, kummit ja seurakunta yhdessä. Lapsen vanhempien ja kummien tärkein hengellinen tehtävä on lapsen puolesta rukoileminen.

Lapsi pääsee seurakunnan yhteyteen muun muassa perhe- ja päiväkerhossa, lasten- ja varhaisnuorten toiminnassa sekä rippikoulussa. Kerhossa lapsi oppii lähimmäisyydestä, esimerkiksi siitä, mitä on olla kiva kaveri.

Löydät paljon hyödyllistä tietoa ristiäisistä eli kastejuhlasta, kummiudesta jne.:
•    Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Perhejuhlat-sivuilta
•    Kaste.fi -sivustolta

Kastetilaisuus Akaan seurakunnassa

Kastetilaisuuden voi järjestää kotona tai seurakunnan tiloissa. Seurakunnan tilat ovat sunnuntaisin käytettävissä ilmaiseksi kasteisiin ja kastejuhliin. Kasteajat kirkoissamme ovat pääasiallisesti sunnuntaisin klo 13 ja 15.

Lapsen nimi pitää rekisteröidä kolmen kuukauden sisällä lapsen syntymästä. Useimmiten lapsi kastetaan ennen sitä, mutta kastaa voi toki myöhemminkin. Kastamisen edellytyksenä on, että ainakin toinen hänen vanhemmistaan on kirkon jäsen.

Kastettavalla, myös aikuisella kastettavalla, tulee olla ainakin yksi kummi, joka on evankelis-luterilaisen kirkon kastettu ja konfirmoitu jäsen.

Kastejuhlan järjestäjän tulee ottaa hyvissä ajoin yhteyttä seurakuntatoimistoon ja sopia kasteen ajankohdasta ja paikasta. Ennen kastetilaisuutta pappi keskustelee vanhempien kanssa kasteeseen liittyvistä käytännön järjestelyistä. Pääsääntöisesti pappi vierailee perheen kotona.

Akaan seurakunnalla on käytössä kaksi kastemekkoa, joista toinen on kudottu ja toinen on perinteinen kankainen mekko. Näitä voidaan lainata myös kodeissa käytettäväksi.

Kastetilaisuudessa kotiseurakunta lahjoittaa lapselle kastekynttilän, vauvan oman Rapinaraamatun ja kastetodistuksen sekä kummeille kummitodistukset.

Seurakunta pitää yhteyttä pienokaisiin ja heidän perheisiinsä kutsumalla vuosittain kastetut ja vuoden täyttäneet perheineen kirkkoon Marian-päivänä. Tilaisuus pidetään Viialan kirkossa.

Kuva Rapinaraamatun pakkauksesta, teksti Vauvan oma Rapinaraamattu.

Kastepuu Viialan kirkossa