Tapan seurakunnasta (vuosi 2017)

Tapan Jaakobin seurakunnasta Akaan seurakunnan virolainen ystävyysseurakunta Tapan kaupungissa on saanut monesti vieraita pohjoisesta. Tunnin ajomatkan päähän Tallinnasta, lähelle Rakveren kaupunkia, on vuosikausia viety sekä materiaalista apua että henkistä tukea.

Lisäksi Akaan seurakunta avustaa vuosittain 2 000 eurolla ystävyysseurakunnan toimintaa.Summa on merkittävä, sillä seurakunta toimii kokonaan vapaaehtoisten lahjoitusten varassa. Minkäänlaista kirkollisveroa ei Viron evankelis-luterilaisessa kirkossa ole. Viime vuonna 109 Tapan Jaakobin seurakunnan jäsentä lahjoitti yhteiseen kassaan vähän yli 3 000 euroa.

Yhteensä seurakunnan kirjoissa on reilut 600 henkilöä.Tapan  Jaakobin seurakunnan jäsenten ja kirkkoherra Valdo Reimannin suulla kuultiin keväällä 2016 monesti, kuinka merkittävää Akaan seurakunnan tuki on.– Ilman sitä meidän seurakuntaamme ei tällaisenaan olisi olemassa, kertoi puoli vuotta tehtävässään ollut Reimann.

Suomalaista kirkkoneuvostoa vastaavaa johtokuntaa johtaa Tapassa seurakunnan kanttorinakin toimiva Evely Traublum. Johtokunta vastaa seurakunnan käytännön toiminnasta, ja siihen kuuluu Traublumin ja kirkkoherran lisäksi neljä jäsentä. Seurakunnan jäsenistä siihen voivat päästä lahjoituksen tehneet henkilöt.

Suomalaisten seurakuntien kirkkovaltuustoa vastaava 15-jäseninen neuvosto kokoontuu Valdo Reimannin mukaan noin kerran vuodessa ja vastaa muun muassa vaalien järjestämisestä. Lisäksi Jakobin seurakunnassa on diakoniaryhmä ja pyhäkoulu.

Diakoniaryhmä tukee etenkin vanhuksia heidän kodeissaan. Kuukauden kahtena ensimmäisenä sunnuntaina järjestettävässä pyhäkoulussa puolestaan on mukana puolentoista kymmentä lasta. Kasteen saa vuosittain muutama lapsi, mutta aviopareja eri Tapan Jaakobin seurakunnassa ole viime vuosina vihitty. Rippikouluun voi osallistua jokainen 16 vuotta täyttänyt.

Jumalanpalveluksiin osallistuu Tapassa sunnuntaisin 20–25 ihmistä. Tapan Jaakobin seurakunnan kirkko on rakennettu vuonna 1932. Historiallisen tyylinsä vuoksi sitä voisi luulla vanhemmaksikin, joskin sisätiloissa näkyy myöskin jugend-henkeä. Kirkkoherra Valdo Reimann kertoi, että kirkko on hyvän akustiikkansa ansiosta suosittu konserttipaikka virolaisten kuorojen ja orkesterien keskuudessa. Tapan Pyhän Jaakobin kirkko sisältä

Monessa virolaisessa seurakunnassa painitaan samankaltaisten kiinteistöongelmien kanssa kuin Suomessakin. Kaikille herran huoneille ei ole käyttöä, tai niiden ylläpitoon ja kunnostukseen ei ole varaa. (Teksti perustuu Mikko Peltoniemen artikkeliin Akaan Seutu-lehdessä, kuva: Mikko Peltoniemi)