Agriacola-leivos lukutaidon puolesta

Agricola-leivos muistuttaa niin lukutaidon merkityksestä kuin Mikael Agricolan Suomen kirjakielen hyväksi tekemästä työstä. Agricola-leivos toimii myös kansainvälisen lukutaitotyön symbolina. Leivoksen kautta on tarkoitus muistaa lähes niitä 800 miljoonaa aikuista, joilla ei vielä ole lukutaitoa.
Lukutaito on perustava ihmisoikeus, joka edistää tasa-arvoa ja demokratiaa. Agricolan Uuden testamentin käännös loi perustan suomen kielelle. Pipliaseurat jatkavat samankaltaista työtä, minkä seurauksena kansat saavat myös kirjakielen ja oppivat lukevaan omalla kielellään.

Tule tekemään puolukkakauraisia Agricola-leivoksia lukutaidon puolesta. Leivontalkoot pidetään ma 8.4. klo 13 alkaen Toijalassa srk-talon keittiössä. Leivoskahvit juodaan Mikael Agricolan päivänä ti 9.4 klo 14–16 Toijalassa srk-talon yläsalissa. Vapaaehtoinen kahviraha lukutaitokampanjalle Suomen Pipliaseuran kautta.

Tervetuloa osallistumaan! Tiedustelut Jaana-lähetyssihteeri p. 040 1825226.

Viialan Lähetystupa (Keskuskatu 39) on auki torstaisin ja lauantaisin klo 10 – 13. Kesä-elokuussa suljettu.

Tarkemmat tiedot lähetystyön tapahtumista Akaan Seudun kirkollisissa ja www.akaanseurakunta.fi.

puolukkainen leivos

Lähetysseuran uudet online-raamattupiirit tuovat yhteen luterilaisia Suomessa ja maailmalla

Suomen Lähetysseura alkaa järjestää avoimia online-raamattupiirejä, joissa kuullaan teologisia näkökulmia luterilaisista kirkoista ympäri maailman. Ensimmäinen alustaja piiriin saadaan Taiwanista ja seuraava Jerusalemista.

Lähetysseuran online-raamattupiirien idea syntyi halusta tarjota suomalaisille tukijoille ja seurakunnille sekä ulkomaisille kirkoille mahdollisuus kuulla toistensa ajatuksia ja teologiaa – ja samalla syventää Raamatun lukemista.

Ajatus tuli Lähetysseuran tavoittavan työn projektipäälliköille Elina Siukoselle joulukuussa keskellä yötä.

"Heräsin ja mietin, miten kiva olisi lukea Raamattua enemmän yhdessä isolla porukalla. Pohdin tapaa tuoda maailmalla olevia kumppaneita ja suomalaisia kristittyjä yhteen, ja tämä on nyt yksi testi", Siukonen kertoo.

Raamattupiirin toteutus on yksinkertainen. Osallistujat kohtaavat Teamsissa, joku Lähetysseuran kumppaneista pitää alustuksen englanniksi ja siitä kerrotaan lyhyt tiivistys suomeksi. Sitten osallistujilla on aikaa jakaa ajatuksiaan pienryhmissä. Raamattupiirin alussa ja lopussa rukoillaan.

Kirkkovuoden tekstejä luetaan niin, että raamattupiirissä on aina seuraavan viikon sunnuntain teksti.

"Tämä voi toivottavasti tuoda ideoita myös saarnojen ja puheiden tekemiseen", Siukonen sanoo.

Online-raamattupiiri on kaikille avoin, ja sen ohjelma päivitetään Lähetysseuran verkkosivuille.

"Jokainen löytää teksteistä eri näkökulmia omasta uskostaan, tilanteestaan ja kontekstistaan käsin. Tämä rikastuttaa meidän kaikkien ymmärrystä Jumalan todellisuudesta. Haluamme tuoda entistä vahvemmin myös muiden luterilaisten kirkkojen ääntä kuuluviin Suomessa", Siukonen kertoo.

Ensimmäisessä kokoontumisessa torstaina 14.3. alustaa pastori Selma Chen Taiwanista. Käsittelyssä ovat palmusunnuntain tekstit. Chen odottaa online-raamattupiiriä innolla.

"Pidän siitä ajatuksesta, että voimme luoda raamattupiirissä yhteyttä sekä seurakuntiin että työn tukijoihin. Rukoilen, että onnistumme tässä", Chen sanoo.

Huhtikuussa raamattupiirin alustaja tulee Jordanian ja Pyhän maan luterilaisesta kirkosta.

Kevään online-raamattupiirien aikataulun löydät Lähetysseuran verkkosivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Virve Rissanen