Kylmäkosken hautausmaa

Kylmäkoskentie 137, 37910 Akaa

Kylmäkosken hautausmaa

Kylmäkosken hautausmaan kartta

Kylmäkosken hautausmaa sijaitsee Kylmäkosken kirkon välittömässä läheisyydessä. Hautausmaa on otettu käyttöön vuonna 1889. Hautausmaa on noin viiden hehtaarin kokoinen.

Hautausmaan pääkäytävän varrella, vastapäätä sankarihauta-aluetta sijaitsee muistomerkki muualle haudattujen muistolle.

Hautausmaan vuonna 1997 valmistuneella laajennusalueella on vainajien muistolehto.

Sankarihauta-alue

Hautausmaan keskiaukiolla on talvi- ja jatkosodasssa vuosina 1939 - 1944 kaatuneiden muistomerkki ja hauta-alue. Muistomerkin on suunnitellut kuvanveistäjä Aukusti Veuro ja paljastustilaisuus on ollut 17.5.1953.Muistomerkki on vehmaan punaista graniittia ja etupuolella korkokuvana on risti sekö rukoileva sotilas.Muistomerkin edessä olevan kivisen kukkamaljakon on lahjoittanut Kylmäkosken maatalousnaiset vuonna 1991. Sankarihauta-alueelle on haudattu 115 vainajaa.

Historia

Akaan seurakunta tilasi Pirkanmaan maakuntamuseolta Kylmäkosken vanhan hautausmaan ja Kylmäkosken hautausmaan inventointityön, johon saatiin tukea Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulilta. Hautausmaainventoinnin toteutti FM Elina Linkopuu ajalla 3.9. - 31.10.2018.

Inventointiin tästä

Hautausmaan parkkipaikka-alueet ovat Kylmäkoskentien varrella, vastapäätä kirkkoa, sekä hautausmaan pohjoispäädyssä

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti