SUOMALAINEN NAISTEN PANKKI JUHLII 15-VUOTISTAIVALTAAN – KERÄNNYT YLI 20 MILJOONAA EUROA NAISTEN TASA-ARVON EDISTÄMISEEN

Naisten PankkiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on tarjonnut koulutusta tai toimeentulon yli 90 000 naiselle kehittyvissä maissa. Pienestä toimijasta on kasvanut kehitysyhteistyön edelläkävijä.

Vuonna 2007 perustettu Naisten Pankki juhlii tänä vuonna 15-vuotistaivaltaan. Pienen suomalaisryhmän ideasta on kasvanut merkittävä toimija kehitysyhteistyön alalla.

–  Ymmärsimme jo silloin, miten olennaista on mahdollistaa naisille työ ja toimeentulo. Työn avulla naiset saavat vaikutusvaltaa ja tuloja, jotka hyödyttävät kestävällä tavalla kokonaisia perheitä ja yhteisöjä, kertoo yksi Naisten Pankin perustajajäsenistä ja ohjausryhmän puheenjohtaja Anni Vepsäläinen.

Naisten Pankin tavaramerkiksi on noussut naisten kouluttaminen ammattiin ja yrittäjyyteen sekä pienlainojen mahdollistaminen naisten säästöryhmien kautta. Naisten toimeentulon tukeminen on tutkitusti yksi tehokkaimmista keinoista vähentää köyhyyttä ja parantaa tasa-arvoa.

Naisten Pankki on 15 vuodessa kerännyt yli 20 miljoonaa euroa ja vahvistanut 92 000 naisen asemaa pääosin Aasiassa ja Afrikassa. Samalla se on turvannut yhteensä 460 000 perheenjäsenen elämän ja luonut yhteisöihin uusia työmahdollisuuksia.

Edelläkävijä kehitysyhteistyössä

Kirkon Ulkomaanapu vastaa Naisten Pankin kehitysyhteistyöhankkeista. Toiminta on pistetty merkille kansainvälisestikin.

– Naisten Pankki on ollut edelläkävijä, sillä se on yhdistänyt yksityissektorin ymmärryksen kehitysyhteistyöhön, kertoo Kirkon Ulkomaanavun toimeentulotyön vanhempi asiantuntija Ulla Sarasalmi.

– Tärkeintä on, että paikallistasolle syntyy kestävää osaamista ja rakenteita, Sarasalmi lisää.

Esimerkiksi Naisten Pankin tukemat naisten säästö- ja lainaryhmät ja osuuskassat toimivat itsenäisesti. Vuonna 2020 naiset olivat itse säästäneet yhteensä 1,5 miljoonan euron pääoman, josta he voivat nostaa lainoja.

Naiset tekevät suuren osan työstä ilman palkkaa

Työsarkaa riittää, sillä maailmanlaajuisesti naiset tekevät valtavasti työtä, mutta vain pienestä osasta maksetaan palkkaa.

Naiset huhkivat joka päivä jopa viisi tuntia enemmän kotitöitä kuin miehet. Samaan aikaan 63 prosenttia työikäisistä naisista on palkallisessa työssä.

– Etenkin kehittyvissä maissa kotitöihin kuluva aika on pois ansiotyöstä, opiskelusta tai vaikka yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, Sarasalmi kertoo.

Koronapandemia on edelleen lisännyt naisten harteille kaatuvien koti- ja hoivatöiden määrää. Ukrainan sota puolestaan näkyy kehittyvissä maissa muun muassa ruoanhintojen nousuna, mikä lisää naisten tarvetta ansaita rahaa perheen toimeentuloon.

Juhlavuoden teemana naisten työ

Naisten Pankki kampanjoi juhlavuonna naisten työn arvostuksen puolesta ja kerää varoja naisten kouluttamiseen ammattiin ja yrittäjyyteen.

Voit tukea Naisten Pankin työtä:

Lahjoita verkossa: www.naistenpankki.fi/lahjoita
Tekstaa NAISELLE30 numeroon 16499 (30 €)
Lahjoita MobilePaylla numeroon 41109

Naisten Pankki tukee naisten koulutusta ammattiin ja yrittäjyyteen Afrikassa ja Aasiassa. Tavoitteena on, että jokaisella naisella on taloudellinen vapaus ja valta päättää omasta elämästään. Naisten Pankin hankkeet toteuttaa Suomen suurin kansainvälisen avun järjestö Kirkon Ulkomaanapu. Toimintamme on poliittisesti ja uskonnollisesti täysin sitoutumatonta. Tukemme on tavoittanut suoraan 92 000 ihmistä, perheet mukaan lukien 460 000 ihmistä.

Logossa teksti naisten pankki kirkon ulkomaanapu ja neljä kapeaa soikeaa pystykuviota, punainen rinki ympärill