Tuomiokapitulin päätös Akaan seurakunnan kirkkoherran viran hakijoista

Akaan seurakunnan kirkkoherran virkaa haki määräaikaan mennessä kolme henkilöä. Tuomiokapituli päätti 20.9.2023, että Akaan seurakunnan kappalainen, TM Tero Kuparinen, Akaan seurakunnan vt. kirkkoherra, TT Leena Sorsa ja Taivalkosken seurakunnan kirkkoherra, TM Tuomo Törmänen ovat kelpoisia hakemaan Akaan seurakunnan kirkkoherran virkaa.

Lausunnossaan tuomiokapituli toteaa, että Akaan seurakunnan edellyttämät erityiset tarpeet täyttyvät parhaiten (kirkkoherrakokemuksen mukaisessa järjestyksessä) Tuomo Törmäsen ja Leena Sorsan kohdalla.

Akaan seurakunnan kirkkoherra valitaan välillisellä vaalilla, jonka toimittaa kirkkovaltuusto. Kun seurakunnassa toimitetaan kirkkoherran välillinen vaali, tuomiokapituli määrää vaalin valmistelijan. Vaalin valmistelijaksi määrättiin lääninrovasti Jari Kemppainen.

Akaan seurakunnan kirkkoherran virka tuli avoimeksi, kun TT Ali Kulhia irtisanoutui virasta 1.8.2023 lukien.

Lisätietoja antaa:
Notaari Hannu Laukkonen, hannu.laukkonen[a]evl.fi