Akaan seurakunnan uusi graafinen ilme otetaan käyttöön

Akaan seurakunnan logo vaakaAkaan seurakunnan uusi graafinen ilme on valmistunut.

Seurakunnan syksyllä 2021 hyväksymä strategia ”Ovet auki Akaassa”  linjasi uuden visuaalisen ilmeen kehittämisen yhdeksi vuoden 2022 tavoitteista. Nyt valmistunut ilme on yhteistyön tulos. Seurakunnan luottamushenkilöt ja työntekijät ovat valinneet työn edetessä suunnan uudelle ilmeelle, jota graafinen suunnittelija Jani Käsmä on työstänyt toiveittemme mukaiseksi. Kiitämme Jania ammattitaitoisesta, joustavasta ja ripeästä työskentelystä sekä ideoista ja suorasta palautteesta ilmettä työstettäessä!

Uusi graafinen ilme sisältää uuden seurakunnan tunnuksen eli logon sekä lukuisia erilaisia graafisia elementtejä eri käyttötarkoituksiin. Uusi tunnus kuvaa toisaalta seurakuntamme vuosisatoja vanhaa historiaa, toisaalta kutsuu ihmisiä tässä ajassa kirkon yhteyteen. Tunnuksen kotina on Akaan kivisakasti, ja tunnuksen keskiössä on risti, kirkon symboli, joka on työmme ja tarkoituksemme ydin. Tunnuksen sisällä oleva risti kutsuu ihmisiä kirkkoon ja mukaan seurakunnan toimintaan.

Tunnus hahmottelee myös kirjainta A, joka kertoo tietenkin Akaasta. Tunnuksen värien lähtökohtana ovat Akaan, Viialan ja Kylmäkosken kirkot. Päävärit ovat hunajakulta, joka sopii myös kaupungin hunajaiseen ilmeeseen sekä mustavalkoisena Viialan kirkon liuskekivi. Värimaailmaan kuuluu myös Kylmäkosken kirkon tiilenpunainen. Väreissä on huomioitu myös kirkon liturgiset värit sekä monikäyttöisyys seurakunnan eri työmuotojen viestinnässä.

Uusi graafinen ohjeistomme nojaa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhteiseen visuaaliseen ilmeeseen, mutta saa värinsä, kuvionsa ja yksityiskohtansa Akaan omista aarteista. Nyt kehotammekin ihmisiä etsimään, mistä löytyvät graafisten elementtien alkuperäiset kuvat, kuten kissankello, kompassi tai kattonauha.

Värimaailma ja esimerkkejä graafisista elementeistä löytyy graafisen ohjeiston tiivistelmästä, johon pääset alle olevasta linkistä.

Visuaalisen ilmeen tavoitteena on vahvistaa seurakunnan tavoitteita ja seurakunnan identiteettiä. Yhtenäinen ilme vaikuttaa vahvasti niihin mielikuviin, joita seurakunnasta herää. Toivomme, että uusi ilmeemme kutsuu akaalaisia mukaan seurakunnan rikkaaseen elämään ja toimintaan!

Graafisen ilmeen ohjeistus_Tiivistetty

Viranhaltijapäätös 14_2023_Graafisen ilmeen hyväksyminen