Jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin sekä muihin tilaisuuksiin vapaasti, väkimäärää rajoitettu

Nyt Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on purkanut rajoituksia. Tampereen tuomiokapituli lähetti 18.2. kirkkoherroille kirjeen, jossa asiaa avataan.

akaan seurakunnan vaakuna

Lauantaista 19.2.2022 alkaen sisätiloissa järjestettävien yleisötilaisuuksien henkilömäärä on hyvä pitää 50 % edelleen kyseisessä tilassa sallittujen henkilöiden enimmäismäärästä. Ulkona järjestettäviä yleisötilaisuuksia ei rajoiteta. Tilaisuuden terveysturvallisuudesta huolehtiminen on tilan hallinnoijan vastuulla.

Kirkolliset toimitukset ja jumalanpalvelukset

Sisätiloissa järjestettäviin jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin voi ottaa enintään 1/2 tilaan hyväksyttävästä enimmäisosallistujamäärästä.

Seurakuntien tulee huolehtia, että jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten osallistujien lähikontaktin aiheuttamaa tartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Tähän kaikkeen on jo totuttuja toimintatapoja, esimerkiksi käytettävissä olevien paikkojen merkitseminen. Osallistujille suositellaan kasvomaskin käyttöä.

Seurakunnan kokoava toiminta ja leirit

Seurakuntien viikkotoiminta voi käynnistyä normaalisti terveysturvallisuus huomioiden. Tämä koskee myös kuoroja.  Niissäkin on kuitenkin noudatettava tilojen turvallista käyttöä koskevaa ns. turvavälipäätöstä (tartuntatautilaki 58 d).

Talviloman ajankohtaan suunnitellut rippileirit ja muut leirit voidaan pitää terveysturvallisuus huomioiden. Jos epidemiatilanne vaatii tarkempaa harkintaa, asiasta ollaan yhteydessä paikalliseen terveysviranomaiseen. Muissakin kysymyksissä paikallisen terveydenhuollon näkökulma antaa tarvittaessa tukea ratkaisuihimme.

Ali Kulhia, kirkkoherra

RAJOITUS: tiloihin suositellaan kuitenkin ottaa vain puolet niiden maksimiväkimäärästä. Akaan kirkkoon saa tulla 400 henkilöä, Viialan kirkkoon 220, Akaan siunauskappeliin 100 ja Kylmäkosken kirkkoon 300. Huoneistokohtainen väkirajoitus koskee kaikkia tilaisuuksia, myös hautajaisia. Nuo väkimäärät eivät yleensä ylity normaaliaikoinakaan. Näihin ei edellytetä koronapassia, eikä sillä näköjään ole käyttöä nyt seurakunnan tilaisuuksissa.

Tilaisuuksien esiintyjiä jne ei lasketa lukumääriin mukaan, AVI:n ohje: Kun yleisö on erillään artisteista, urheilijoista tai muista toimijoista, yleisön henkilömäärään lasketaan mukaan kaikki tapahtuman asiakkaina olevat henkilöt lapset mukaan lukien.

Yleisöksi ei lasketa:

• Yleisöstä erillään olevia urheilijoita, artisteja tai toimitsijoita eikä
  • sellaisia toimijoita, jotka ovat yleisön kanssa samoissa tiloissa tai muuten suorassa kontaktissa yleisöön, esimerkiksi myyntipisteiden henkilökunta ja järjestyksenvalvojat.

KASVOMASKI: vahva suositus kaikkiin seurakunnan tilaisuuksiin, samoin tarjoamme käsidesi/pesumahdollisuuden.

Sunnuntaisin lähetämme internetissä ainakin yhden jumalanpalveluksen www.akaanseurakunta.fi

Kiitos, kun ymmärrätte tilanteen. Rukoilkaamme epidemian laantumista.

Ali Kulhia
kirkkoherra