Ekumeenisen vastuuviikon teemana kohtuullisuus

Tämän vuoden Vastuuviikon 17-24.10.2021 teema on Kohtuullisuus. Teema liittyy YK:n tavoiteohjelmaan Agenda 2030, joka pyrkii yksilö- ja yhteiskuntatasolla saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Kristillisten kirkkojen ja yhteisöjenkin tulee kantaa vastuunsa.

ekumeenisen vastuuviikon logo ympyrässä eri värisiä pieni palkkeja

Valta merkitsee vastuuta. Aikojen alusta ihminen on siis asetettu hoitamaan luomakuntaa vastuullisesti. Kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen onkin siksi luontevaa pyrkiä tekemään maailmasta ja yhteiskunnista hyvä asuinpaikka kaikille luoduille. Monet kirkot ja yhteisöt pyrkivätkin jo tähän hyvään tavoitteeseen ja nyt haluamme auttaa kaikkia kristillisiä yhteisöjä työssään.

Ekumeeninen vastuuviikko on kirkkokuntien ja monien kristillisten järjestöjen yhteinen ihmisoikeus- ja vastuullisuuskampanja, jossa kirkot toimivat oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

Vuodesta 1979 alkaen vuosittain toteutetun Vastuuviikon tarkoitus on saada ihmiset pohtimaan, kyselemään ja arvioimaan omaa elämäntapaansa suhteessa maailman tilaan. Seurakunnilla on keskeinen rooli Vastuuviikon tapahtumien toteuttamisessa. Vuosien varrella seurakunnissa on järjestetty esimerkiksi rukoushetkiä, mielenosoituksia ja paneelikeskusteluja. Tutustu aiempien vuosien kampanjoihin täälläLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Suomen Ekumeeninen NeuvostoLinkki avautuu uudessa välilehdessä (SEN) järjestää ja koordinoi Vastuuviikkoa.

SEN on kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen yhteistyöelin, joka edistää pyrkimyksiä kohti Kristuksen kirkon näkyvää ykseyttä, vahvistaa kristittyjen yhteyttä, palvelua ja todistusta Suomessa ja toimii kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen kohtaamispaikkana.

EkumenianLinkki avautuu uudessa välilehdessä tavoitteena on hajallaan elävän kristikunnan saattaminen keskinäiseen yhteyteen. Kristittyjen yhteys on sekä uskon että elämän yhteyttä, kuten yhteistä työtä ihmisoikeuksien puolesta. Ekumeeninen työ perustuu Jeesuksen rukoukseen:

Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. (Joh. 17:21)

Tervetuloa viettämään Ekumeenista vastuuviikkoa!

Suomen Ekumeeninen Neuvosto

2021-10-20 11:09:46.0