Jukka Tolonen ja Hillel Tokazier Loimussa

Maaliskuun Loimu striimataan Akaan kirkosta 7.3. kello 15 alkaen. Aiheena on Jeesus pahan vallan voittaja, josta Raamattutunnin pitää Operaatio Mobilisaation toiminnanjohtaja Arno Alajoki. Johanna Särkkälä esittää uunituoreen laulunsa ja Hillel Tokazier ja Jukka Tolonen konsertoivat.

punapukuinen harmaahiuksinen mies

Kuva: Jani Laukkanen

Tolosta pidetään Suomen merkittävimpänä ja kansainvälisesti tunnetuimpana kitaristina. Hän tuli kuuluisaksi legendaarisen Tasavallan Presidentin kitaristina jo -60 luvulla. 70- luvulla alkoi pitkä kansainvälisestikin tunnustettu ura, joka sisälsi useita soololevyjä sekä esiintymisiä huippuartistien kanssa.

Rock-vuodet ajoivat Tolosen päihde- ja huumekierteeseen.  Hän joutui vankilaan, missä hän tuli uskoon ja hänen elämänsä muuttui. Esiintymispaikoiksi valikoituivat kirkot ja vankilat, joissa hän kertoi elämänsä muutoksesta. Nivelrikko sormissa vei häneltä mahdollisuuden soittaa kitaraa. Nyt hän esiintyy itseään pianolla säestäen.

Hillel Tokazier oli kymmenvuotias, kun hänen perheeseensä hankittiin piano. Siitä pitäen soittaminen on täyttänyt hänen elämänsä kokonaan. Samaan aikaan rockmusiikki valloitti maailmaa, ja Hillel tempautui sen rytmeihin. Hän soitti pianoa ja sähköurkuja useissa maineikkaissa yhtyeissä, sävelsi ja sovitti, säesti ja konsertoi sekä yksin että erilaisissa kokoonpanoissa.

Muusikon tie ei kuitenkaan ole kulkenut tavallisia latuja. Sen läpäisee hengellinen etsintä, joka tiivistyi 1980-luvun alussa elämänkriisien puristuksessa. Hillel löysi henkilökohtaisen uskon ja alkoi muiden töidensä ohella säveltää ja esittää myös hengellistä musiikkia.

Jukka Tolonen (kuva: Maarit Heinonen)

2021-02-23 15:40:00.0