Akaan seurakunta liittyi Tampereen aluekeskusrekisteriin 1.1.2021

Akaan seurakunta liittyi Tampereen aluekeskusrekisteriin vuoden 2021 alusta alkaen.
Aluekeskusrekisterissä hoidetaan keskitetysti kaikkien siihen kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen pito ja palvelut.

akaan vaakuna punaisella pohjalla viisi keltaista ympyrää

Akaan seurakunnan jäsenten virkatodistus- ja sukuselvitystodistusten tilausosoite on 1.1.2021 alkaen Tampereen aluekeskusrekisteri. Rekisteri hoitaa avioliiton esteiden tutkinnan ja kirkkoon liittymisen ja eroamisen viranomaispuolen. Sukututkimuspyynnöt osoitetaan myös jatkossa Tampereelle.

Sähköisiä lomakkeita ja asiakaspalvelua

Tammikuun 1. päivästä alkaen seurakunnan jäseniä koskevat virkatodistukset, perunkirjoitusta varten tarvittavat sukuselvitykset ja sukututkimukset tilataan aluekeskusrekisteristä. Se hoitaa myös avioliiton esteiden tutkinnan samoin kuin kirkkoon liittymisen ja eroamisen viranomaispuolen.

Aluekeskusrekisteri suosittelee sähköistä asiointia tai puhelinpalvelua. Sähköinen asiointi onnistuu vuoden alusta lähtien myös Akaan seurakunnan verkkosivujen kautta.

Rekisteri palvelee seurakuntaa huolehtimalla kirkollisten toimitusten, kuten kasteen, avioliiton, avioliiton siunaamisen ja konfirmaation rekisteröinnistä.

Tammikuun alusta alkaen Akaan seurakuntatoimistossa sovitaan edelleen kirkollisten toimitusten ajankohdat, perhejuhlien ja muistotilaisuuksien tilavaraukset sekä hauta-asiat.
Yhteydenotot puhelimitse: 040-3583342 ja sähköpostitse: akaan.seurakunta@evl.fi.
Puhelinpalvelu ma - to klo 9 -11.

Säästää aikaa ja kustannuksia perunkirjoituksessa

Aluekeskusrekisterin palveluita tarvitaan muun muassa tilattaessa sukuselvitys vainajan perunkirjoitusta varten. Selvityksen voi tilata Tampereelta puhelimitse tai sähköisesti.

Yhteen sukuselvitykseen voidaan merkitä vainajan muutot kaikkien niiden seurakuntien osalta, jotka kuuluvat aluekeskusrekisteriin. Tämä säästää omaisten aikaa ja kustannuksia, sillä sukuselvitystä ei tarvitse pyytää jokaisesta seurakunnasta erikseen.

Viimeistään vuoden 2022 alusta alkaen yhdelle sukuselvitykselle saadaan vainajan muuttohistoria koko Suomen alueelta.

Aluerekisterissä 23 seurakuntaa

Tampereen aluerekisteriin kuuluu tällä hetkellä Tampereen seurakunnat sekä 15 muuta seurakuntaa. Ensi vuoden alusta mukaan liittyy kahdeksan uutta seurakuntaa: Akaa, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Nokia, Riihimäki, Sääksmäki ja Vesilahti. Sen jälkeen aluekeskusrekisteriin kuuluvissa seurakunnissa on yhteensä noin 386 000 jäsentä.

Vuoden 2022 alusta jokaisen seurakunnan on kuuluttava johonkin aluekeskusrekisteriin.

Asiointi 1.1.2021 alkaen:

Verkkosivut
tampereenseurakunnat.fi/aluekeskusrekisteriLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sukuselvitys- ja virkatodistusasiat
03 2190 700 (arkisin klo 9–15)
keskusrekisteri.tampere@evl.fi

Kaste- ja avioliittoasiat, kirkkoon liittyminen, kirkosta eroaminen
03 2190 222 (arkisin klo 9–15)
rekisteroinnit.tampere@evl.fi

Vaihde 03 2190 111