Viialan kirkko 70 vuotta – piispanmessu ja päiväjuhla siirtyy toiseen ajankohtaan!

HUOM! Koronavirusepidemian vuoksi Tampereen Piispa päätti, että Viialan kirkon 70 v. juhlat siirretään myöhemmälle ajankohdalle. Tavallinen messu pidetään sunnuntaina 22.3. klo 11 Viialassa.

viiala_kko_70v.jpg

Viialan kirkon 70-vuotisjuhlavuosi on saanut oman logon. Sen on suunnitellut Vilja Kalliotiura.

Juhlapäivä alkaa piispanmessulla kello 11 Viialan kirkossa. Liturgina ja saarnaajana toimii piispa Matti Repo, kanttorina Heikki Ali-Löytty sekä hänen johtamanaan Viialan lapsikuoro Laulutähdet ja kirkkokuoro. Lisäksi messussa avustavat Ali Kulhia, Sirpa Piirto, Marjo Perkiö, Virpi Lintunen ja Sinikka Ylimäki sekä nuorten joukko.

Marian ilmestymispäivä 22. maaliskuuta on tavallista juhlavampi Akaan seurakunnassa. Silloin juhlitaan 70 vuotta täyttävää, arkkitehti Jaakko Tähtisen suunnittelemaa Viialan kirkkoa, joka on sijainnut ns. Nordin mäellä vuodesta 1950 lähtien.
Piispanmessun jälkeen juhlaväki siirtyy kirkkokahveille seurakuntasaliin. Kahvin jälkeen jatkuu päiväjuhla kirkossa. Ohjelmassa on kirkkoherra Ali Kulhian tervehdyssanat, Emil Aaltosen muistelu näyttelijä Auvo Vihron välittämänä ja lääninrovasti Seppo Jarvan kertomus Viialan kirkon maisemissa kasvamisesta. Musiikista vastaavat Nuppu Salmiovirta, Leena ja Markus Mantere, Viialan kirkkokuoro ja Heikki Ali-Löytty.
Viiala-seura toteuttaa kirkosta valokuvanäyttelyn, joka alkaa tiistaina17.3. Viialan kirjastolla. Näyttely piipahtaa kirkolla juhlaviikonlopun ja jatkuu taas kirjastolla 20. - 27.3.

Viialan kirkko rakennettiin pääosin paikallisin lahjoitusvaroin: alkupääoman 5 miljoonaa markkaa antoi vuorineuvos Emil Aaltonen. Kirkon laajennusosa on valmistunut vuonna 1982, jolloin rakennettiin seurakuntasali, päiväkerho-, toimisto- ja työtilat sekä sosiaaliset tilat. Viialan kirkko on suojelukohde sen arkkitehtuurin vuoksi: se on suojeltu kirkkolailla.

2020-03-06 15:14:00.0