Kirkolta tuenilmaus Turun synagogalle

Arkkipiispa Tapio Luoma ja Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala osallistuivat Turussa torstai-iltana 30.1. järjestettyyn tuenilmaukseen Turun synagogalle.
Turun synagoga, tuenilmaus töhrimiseen

Turun synagoga. Kuva: Harri Blomberg

Arkkipiispa toi Suomen Ekumeenisen Neuvoston puheenjohtajana tilaisuuteen myös SENin rauhantervehdyksen. Viestissään SEN kutsui kaikkia työskentelemään rauhan ja ystävällisyyden voimistumisen hyväksi Suomessa.

”Kristittyinä uskomme vakaasti yhteistyöhön rauhan vahvistamiseksi. Haastamme kaikkia yhteiseen rintamaan, jossa jokaisen ihmisen ja jokaisen ihmisryhmän jakamaton ihmisarvo tunnistetaan ja sen puolesta sekä puhutaan että työskennellään. Kirkkojen sanoma lähimmäisyydestä on äärimmäisen tärkeä ja ajankohtainen. Yhdessä eri tavoin uskovien kanssa voitamme pelon ja vihamielisyyden!”, SENin tuenilmauksessa sanotaan. Lue koko kannanotto SENin sivuilta.

Turun synagoga töhrittiin punaisin maaliläiskin Vainojen uhrien muistopäivänä maanantaina. Eri kirkko- ja uskontokunnista sekä ihmisoikeusjärjestöistä nousi tarve tukea yhteisöä ja osoittaa solidaarisuutta. Myös katolisen kirkon seiniä Turussa sotkettiin samoihin aikoihin.

Tuenilmauksen järjestivät Turun seudun ekumeeninen piiri, Turun arkkihiippakunta, Turun tuomiokirkkoseurakunta ja We see you -kampanja. Tilaisuudessa kukitettiin Turun synagogan aita.

Kirkon viestintä

2020-01-31 09:41:00.0