Varpunen jouluaamuna Kauneimpien Joululaulujen suosikki

Lähetysseuran Kauneimmat Joululaulut -äänestyksessä suosituimmaksi joululauluksi nousi Varpunen jouluaamuna. Äänestykseen osallistui ennätysmäärä, lähes 15 000 äänestäjää. Akaan seurakunnan Kauneimmat joululaulut-tilaisuuksissa kävi yli tuhat ihmistä.
kauneimmat joululaulut

Sakari Topeliuksen sanoittama Varpunen jouluaamuna on ollut jo vuosia Kauneimmat Joululaulut -äänestyksen kärkikolmikossa. Viime kerran ykkönen, Kassu Halosen ja Vexi Salmen Sydämeeni joulun teen, sai nyt tyytyä kolmanteen sijaan, kun Pekka Simojoen Tulkoon joulu kiilasi kakkossijalle.

Kauneimmat joululaulut ovat olennainen osa suomalaista joulunviettoa. Tämä ilmeni Kirkon tutkimuskeskuksen joulunviettoa koskevasta tutkimuksesta.

Seuraavina joululaulujen suosikkien joukossa olivat Carola Häggkvistin säveltämä ja Pia Perkiön suomeksi sanoittama Taivas sylissäni sekä Topeliuksen sanoittama Sylvian joululaulu.

Kauneimmat Joululaulut on joulun kolmanneksi paras asia

Kirkon tutkimuskeskus tutki loppuvuodesta suomalaisten jouluviettoa. Tutkimuksessa todettiin, että Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten joulunvietossa. Kolme viidestä kertoi osallistuvansa yhteislaulutilaisuuksiin useimmiten tai ainakin toisinaan.

Kauneimmat Joululaulut kiinnostavat myös nuorempia sukupolvia. Puolet alle 35-vuotiaista käy ainakin toisinaan laulamassa kirkossa Kauneimpia Joululauluja. Innokkaimmin laulamassa käyvät eläkeikäiset, joista neljä viidestä osallistuu tilaisuuteen ainakin toisinaan.

Myös Postin tekemässä joulua koskevassa tutkimuksessa Kauneimmat Joululaulut saivat kolmannen sijan.

Kirkon viestintä

2020-01-20 12:22:00.0