Kaste lapsille tutuksi - pappi kastoi pehmolelun

Syyskuisena tiistaina Akaan seurakunnan perhekerho Kylmäkosken seurakuntatalossa oli hieman erilainen - jännittäväkin. Pappi Sirpa Piirto oli paikalla kastetapahtumassa, johon lapset saivat tuoda oman rakkaan nuken tai pehmolelun Sirpa-papin kastettavaksi. Näin lapset saivat käytännössä kokea ja kuulla, mitä kristillisessä kasteessa tapahtuu.
Kastetapahtuma seurakunnan perhekerhossa, lapset saivat tuoda pehmolelun kastettavaksi.

Sirpa-pappi kastoi Sonja Tomperin pehmolelun Sampan kastetapahtumassa Kylmäkosken seurakuntatalossa.

Kristillinen kaste on Jumalan lahja ja kutsu Hänen yhteyteensä. Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa lapsi on perinteisesti kastettu vauvana. Kaste perustuu Jeesuksen antamaan käskyyn ja kasteessa ihminen liittyy kirkon ja kotiseurakunnan jäseneksi.

Tapahtuma osa opiskelua

Kastetapahtuman ideoijana oli akaalainen Satu Virtanen, joka opiskelee Lempäälän Tredussa lastenohjaajaksi. Hän kävi Akaan seurakunnassa keväällä työssäoppimisjakson, jolloin idea syntyi.
- Meillä on opiskeluissa valinnaisena aineena tapahtumatuotanto, johon liittyen tuli mieleen kastetapahtuman järjestäminen. Kirkolla on menossa kaste- ja kummiushanke, joten sikälikin tämä sopi, Satu kertoo idean kypsymisestä.
Tiina Tomperi kahden lapsensa Sonjan ja Tuukan kanssa, on vakikävijä Kylmäkosken perhekerhossa.
- Tiesimme kastetapahtumasta etukäteen. Tapahtuma oli riittävän lyhyt ja siinä tuli esille kasteen elementit, kiva kun oli kummikin paikalla, Tiina iloitsee. Kummin virkaa hoiti tapahtumassa Satu Virtanen.
Tiina Tomperin lapset on molemmat kastettu. Hän kokee kasteen olevan hyvä tapa ja antavan turvaa lapselle.

Kaste-enkeli muistoksi

Kastetapahtumassa itse kasteen jälkeen lapset saivat askarrella muistoksi kaste-enkelin, ja sitten oli kakkukahvien vuoro. Kastetapahtuma oli siis hyvin oikeantuntuinen kastejuhla pappeineen, kummeineen ja kakkukahveineen.
Kun kyseessä oli opiskeluun liittyvä näyttötyö, täytyi Sadun huomioida ja suunnitella monia asioita. Hän laati itse tapahtumamainoksen ja hankki mm. sponsoreita. Kastekakun hän sai hankittua lahjoituksena Lounaspirtiltä ja askartelutarvikkeet kaste-enkeliin Kodin Ilosta. Mainostamisen hoiti eteenpäin seurakunnasta Veera Lahti, joka arvioi Sadun toteuttamaan näyttötapahtuman ja antoi sille arvosanan.

Teksti ja kuvat: Jaana Viitakangas-Klemola

Lisätietoja kasteesta: https://www.kaste.fi/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kastetapahtumassa juotiin kakkukahvit.

2019-09-24 14:57:00.0