Kirkkovuodessa on Tuomiosunnuntai 25.11.

Kirkkovuoden viimeinen sunnuntai, tuomiosunnuntai, on tänä vuonna 25. marraskuuta. Kirkkovuosi alkaa aina ensimmäisestä adventtisunnuntaista ja päättyy tuomiosunnuntaihin, jota kutsutaan myös Kristuksen kuninkuuden sunnuntaiksi.

Messu klo 10 Akaan kirkossa. Salmiovirta ja Salmesvuori
Majataloilta klo 17 Viialan kirkossa
Iltakirkko klo 17 Kylmäkosken kirkossa. Saastamoinen, Ali-Löytty ja Ruskakuoro

Tuomiosunnuntai muistuttaa, että tämä maailma ei ole ikuinen. Maailman ajan päättyessä alkaa Kristuksen kuninkuuden aika ja koittaa viimeinen tuomio, jossa ihminen joutuu vastuuseen tekemisistään.

Tuomiosunnuntain evankeliumin (Matt. 25:31) mukaan tuomion kriteerinä pidetään sitä, miten ihminen on suhtautunut köyhiin, kodittomiin, sairaisiin ja muihin vähäosaisiin. Ihminen on vastuussa teoistaan ja tekemättä jättämisistään.

Kirkkovuoden pyhänä tuomiosunnuntai on uusi, vaikka aihe nouseekin Raamatusta. Tuomiosunnuntai-nimitystä on Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa käytetty vasta vuodesta 1958 lähtien. Suomessa tähän käytäntöön päädyttiin sen jälkeen, kun Ruotsissa vastaava termi, domsöndag, oli otettu käyttöön vuonna 1937. Aiemmin tuomiosunnuntaista puhuttiin 27. kolminaisuudenpäivän jälkeisenä sunnuntaina.

Kirkoissa tuomiosunnuntain liturginen väri on vihreä, ja alttarilla palaa kaksi kynttilää.

Kirkon viestintä
15.11.2018, 08:41