Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkoi vilkkaasti Akaan kirkossa

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkoi 6.11. ja päättyy lauantaina 10.11. Akaan kirkko on auki ennakkoäänestyksessä joka päivä kello 9-18. Ensimmäisenä, sangen sumuisena päivänä kirkon oven takana oli odottamassa äänestykseen pääsyä Markku Keso ja Irma Taitto.

Markku Keso asuu Kylmäkosken Alpilan kylässä ja hän halusi tulla varta vasten äänestämään heti ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä. Samaan aikaan Akaan kirkon oven takana odotti ovien aukaisemista Toijalassa asuva Irma Taitto. Hän oli käynyt ensin kaupassa hoitamassa ostokset ja tuli sitten äänestämään.

Markku Keso ja Irma Taitto olivat ensimmäisenä tulossa äänestämään Akaan kirkkoon.

Sekä Markku Keso että Irma Taitto tulivat ensimmäistä kertaa äänestämään kirkollisissa vaaleissa.

- Tulin äänestämään kun löytyi  hyvä ehdokas. Tunnen hänet ennestään, hän on kerhon vetäjä. Luotan häneen, Irma toteaa.
- Äänestetään hyviä ihmisiä. Kannattaa olla hyvän asian puolella, Irma Taitto kannustaa.

Markku Keso halusi tulla ensimmäisen joukossa äänestämään, myös hän löysi Irman tavoin hyvän ehdokkaan.

- Ajattelin muistaa kiitoksella ihmistä, joka on jeesannut minua. Olen saanut hyvää palvelua ja hän on ollut auttamassa menneinä vuosina, Markku kehuu.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys Akaan seurakunnassa:

6. – 10.11. joka päivä Akaan kirkossa (Sontulantie 2) klo 9 – 18.
Viialan vanhassa kirkkoherranvirastossa (Nordintie 3) 6.- 7.11. ja 9.11. klo 15 -18.
Kylmäkosken srk-talossa (Lehtitie 3) 6.11. klo 15 - 18 ja 9.11. klo 9 – 13.

Ennakkoäänestyspaikat ja ehdokkaiden äänestysnumerot löytyvät myös Akaan seurakunnan kotisivuila sekä valtakunnalliselta vaalisivustolta seurakuntavaalit.fi.

Äänioikeutettu voi äänestää kaikissa ennakkoäänestyspaikoissa riippumatta siitä, missä seurakunnassa hän on kirjoilla. Äänestäjän on todistettava henkilöllisyytensä. Äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet.

Akaa on jaettu kolmeen äänestysalueeseen ja ennakkoäänestyksessä äänestää saa missä tahansa, mutta varsinaisena äänestyspäivänä 18.11. vain oman äänestyslueen vaalipaikassa.

Vaalikone auttaa ehdokkaan valinnassa

Seurakuntavaaleissa on tälläkin kertaa valtakunnallinen vaalikone, joka auttaa äänestäjiä ehdokasvalinnassa. Seurakuntavaaleissa on yhteensä 16 700 ehdokasta, osa ehdokkaista on ehdolla seurakuntayhtymissä kaksissa vaaleissa. Vaalikoneeseen on vastannut reilusti yli puolet ehdolla olevista.

Pääset vaalikoneeseen tästä https://www.seurakuntavaalit.fi/vaalikone

2018-11-06 09:41:00.0