Pyhäinpäivää vietetään 3.11. vainajien muistoksi

Pyhäinpäivä on säilyttänyt Suomessa asemansa vainajien muistopäivänä. Suomalaisilla on silloin tapana muistaa edesmenneitä rakkaitaan ja viedä näiden haudoille kynttilöitä ja seppeleitä. Tapa yleistyi toisen maailmansodan jälkeen, ja se on jäänyt meille vahvaksi perinteeksi.

Pyhäinpäivä 3.11. Akaan seurakunnassa

Messu klo 10 Akaan kirkossa,
Mari Pakkanen, Juha Salmesvuori, Akaan kirkkokuoro.

Vainajien muistohetki klo 14 Akaan siunauskappelissa,
Mari Pakkanen, Juha Salmesvuori, Ad libitum –soitinyhtye.
Luetaan kaikki viime Pyhäinpäivän 2017 jälkeen Akaan seurakunnassa hautaan siunattujen nimet.

Messu klo 18 Viialan kirkossa,
Kukka Salmiovirta, Heikki Ali-Löytty, Viialan kirkkokuoro.
Luetaan viime Pyhäinpäivän 2017 jälkeen Viialassa hautaan siunattujen nimet.

Messu klo 10 Kylmäkosken kirkossa,
Riina Saastamoinen, Marja Karhu, Kylmäkosken kirkkokuoro.
Luetaan viime Pyhäinpäivän 2017 jälkeen Kylmäkoskella hautaan siunattujen nimet.

pyhäinpäivän kuva enkelipatsas

Kuva: Sanna Krook

Tänä vuonna pyhäinpäivää vietetään lauantaina 3.11. Pyhäinpäivää vietetään aina sinä lauantaina, joka osuu 31.10. ja 6.11. väliseen aikaan.

Monissa seurakunnissa pyhäinpäivän hartaushetkessä muistetaan vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia ja sytytetään kynttilä heidän muistolleen. Pyhäinpäivä on myös neljänneksi suosituin kirkossakäyntipäivä viimeisten, vuoden 2015 tilastojen mukaan.

Pyhäinpäivässä yhdistyy kaksi keskiaikaista juhlaa: alun perin marttyyrien muistoksi vietetty kaikkien pyhien muistopäivä sekä kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

TV1 lähettää Pyhäinpäivänä klo 10.00 nojatuolikirkon, jossa muistetaan itsellemme rakkaita ihmisiä, jotka eivät ole enää kanssamme. Isäntänä on Kimmo Saares ja vieraina Matti J. Kuronen, Milla-Maria Tervo ja Marja Kuparinen. Nojatuolikirkkoa voi seurata myös Yle Areenassa.

Sosiaalisessa mediassa pyhäinpäivän tunnelmia voi jakaa tunnuksella #sytytänkynttilän.

Kirkon viestintä ja Jaana Viitakangas-Klemola

2018-10-29 11:34:00.0