Rauhan rukoushetkessä konsertoivat Matti Turunen ja Jussi Keltakangas

Sunnuntaina 10. maaliskuuta pidetään Kylmäkosken kulttuurikirkossa kello 18 huippukonsertti. Sinne saapuvat konsertoimaan Rauhan rukoushetkeen Suomen kansallisoopperan ja -baletin oopperalaulaja Matti Turunen ja Hollolan seurakunnan johtava kanttori, harmonikkamestari Jussi Keltakangas.

Matti Turunen opiskeli Joensuun konservatoriossa pianoa ja kirkkourkuja ja täysi-ikäiseksi tultuaan laulua Helsingin ja Joensuun konservatorioissa Ritva Laamasen ja Rauno Keltasen oppilaana ja osallistui aktiivisesti koulun musiikkielämään ala-asteelta lukion loppuun saakka. Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta kirkkomusiikin osastolta Matti valmistui musiikin maisteriksi 2014 suorittaen laulun A-tutkinnon Jaakko Ryhäsen johdolla ja opettajan pedagogiset opinnot.

Matin laajan skaalan muusikkouteen kuuluu yhteistyö Haagan seurakunnan Lähde-kuoron, Middle East Music Companyn, Narrow-Wayn, ja Jamming-C:n kanssa. Korona-aikaan Radio Deissä alkanut Radiokirkkokuoro-ohjelma jatkuu Jussi Keltakankaan kanssa yhteistyössä toimitettavalla Gospelkirkkokuoro-ohjelmasarjalla. Matti on antanut äänensä Jumalalle myös TV7:n Superkirja-ohjelmasarjassa. Savonlinnan kesään kuuluvat Pikku-Matin pianobaarit *tähtihetkineen*.

Matin ääntä voi kuulla seuraavilla levyillä: Joensuun ortodoksinen mieskuoro: Vaeltajan lauluja 1 ja 2, Suuren perjantain ehtoopalvelus, Tapani Nuutinen: Kaipuun lauluja, Ortodoksinen kamarikuoro: Tsesnokov: Panihida, Lähde-kuoro: Virsiä Lähteellä, Joensuulaista Gospelia, Lähde-kuoro ja Tuomas Leinonen: River of Love music mass, Soololevytykset: Hiljaiset virret 1, 2 ja 3, Kairos-live 2018, Matti ja ystävät, Lauluja Itä-rajalta. Matti on myös solistina Laulu-Miesten ”Erkki Melartin Mieskuorolaulut” ja ”Erik Fordellin Mieskuorolaulut” -levyillä.

***

Yhteistyö kanttori-harmonikkamestari Jussi Keltakankaan kanssa alkoi vuonna 2007, kun he aloittivat yhdessä kirkkomusiikin opinnot Sibelius-Akatemiassa. Istuen vierekkäin kursseilla, valmistuen yhtä aikaa maistereiksi ja saaden ensimmäisen pysyvän kanttorin viran yhtä aikaa kotikaupungeissaan hitsautui Matin ja Jussin yhteistyö eri musiikkiprojekteissa vertaansa vailla olevaksi.

Jussi Keltakangas (s.1986) on opiskellut harmonikansoittoa ja pianonsoittoa Jyväskylän konservatoriossa vuosina 1991-2001. Hän on opiskellut kirkkomusiikkia Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa vuosina 2006-2007 ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa vuodesta 2007 valmistuen musiikin maisteriksi vuonna 2014. Laulupedagogiksi hän valmistui vuonna 2019 Metropolia ammattikorkeakoulusta.

Keltakangas on toiminut kanttorina Jyväskylän seurakunnassa, Lahden Launeen seurakunnassa ja Hollolan seurakunnassa. Tällä hetkellä hän työskentelee Hollolan seurakunnan johtavana kanttorina.

***

Matin ja Jussin yhteistyötä voi kuulla Radio Deissä Gospelkirkkokuoro-ohjelmasarjassa maanantaisin klo 21:40 ja uusintana sunnuntaisin klo 9:20. Konsertoinnin lisäksi he myös säveltävät uutta musiikkia ja äänittävät harvinaisempaa hengellistä musiikkia, kuten kiteeläisen Seppo Rönkkösen lauluista koostuvan levyn ”Varjoista valoon”, jota voi ostaa taiteilijoilta esiintymisen yhteydessä. Matin ja Jussin ”Hovikelpoiset” konserttiyhteistyökuvio jatkaa Seppo Hovin ja Jaakko Ryhäsen aloittamaa konserttiperinnettä, jossa klassinen, hengellinen, gospel- ja viihdemusiikki luovat sanomansa kautta erilaisia konserttikokonaisuuksia, kuten ”Muuttumaton rakkaus”, ”Joulurauhanrukous” ja ”Rajaseuduilta”, sekä tämä ”Rauhan rukoushetki”, joka ammentaa henkensä Matti Turusen säveltämästä Loviisan Rauhanfoorumin ”Rauhan messusta”: ”Hyvinvoivan yksilön rauha rakentaa yhteisöjen rauhaa, josta muodostuu maailmanrauha”.

2024-02-28 10:43:00.0