Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalien ehdokasgalleria on avattu

Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalien ehdokasgalleria on avattu evl.fi/ehdokasgalleriaLinkki avautuu uudessa välilehdessä-osoitteessa sekä ruotsiksi evl.fi/kandidatgallerietLinkki avautuu uudessa välilehdessä-osoitteessa. Palvelussa voi tutustua ehdokkaiden perustietoihin sekä ehdokasesittelyihin.

Sekä kirkolliskokous- että hiippakuntavaalien ehdokaslistoilta löytyy akaalaisia maallikko- ja pappisehdokkaita.

Kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuuston vaalit toimitetaan 13.2.2024

Kirkolliskokousvaaleissa on 712 ehdokasta, joista maallikkoja on 505 ja pappeja 207. Ehdokkaiden keski-ikä on 53 vuotta. Nuorin ehdokas on 19-vuotias ja vanhin 81-vuotias. Nuorien 18—29-vuotiaiden ehdokkaiden määrä on 44 (6 % ehdokkaista). Tiedot perustuvat ehdokasgalleriaan tallennettuihin tietoihin.

”Ehdokkaiden määrä on vähentynyt hieman edellisistä kirkolliskokousvaaleista, samoin valitsijayhdistysten. Kiinnostavaa on varsinkin pappien vaalissa aiempaa selkeämpi jakautuminen kahtia liberaaleihin ja konservatiivisiin valitsijayhdistyksiin useimmissa hiippakunnissa. Arvioni perusteella liberaaleiksi luettavilla listoilla on noin 40 prosenttia ja konservatiivisilla listoilla noin 60 prosenttia kaikista ehdokkaista”, pohtii tutkija Veli-Matti Salminen Kirkon tutkimuksesta ja koulutuksesta.

Kirkolliskokoukseen valitaan hiippakunnista 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita. Maallikkoedustajien vaalissa äänioikeutettuja ovat kirkkovaltuustojen, seurakuntaneuvostojen ja yhteisten kirkkovaltuustojen maallikkojäsenet. Papit valitsevat kirkolliskokouksen pappisedustajat lääninrovastin johtamassa kokouksessa. Uuden kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuuston toimikausi on neljä vuotta, 1.5.2024–30.4.2028.

Kirkolliskokous on kirkon ylin päättävä elin. Se päättää muun muassa kirkon opista ja hallinnosta sekä kirkkolain sisällöstä. Näissä vaaleissa valittavista ehdokkaista muodostuva kirkolliskokous kokoontuu ensimmäiseen istuntoviikkoonsa toukokuussa 13.–17.5.2023

Hiippakuntavaltuuston vaaleissa on 836 ehdokasta. Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Hiippakuntavaltuustolla on muun muassa oikeus tehdä esityksiä kirkolliskokoukselle.

Lisätietoja löydät kirkon sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2024-01-16 10:59:00.0