Akaan seurakunnan kirkkoneuvoston päätöksiä 14.12.2023

Akaan seurakunnan kirkkoneuvosto piti vuoden viimeisen kokouksen torstaina 14.12.2023.

Kirkkoneuvoston kokouspöytäkirjat liitteineen ovat luettavissa seurakunnan nettisivuilla kohdassa Päätöksenteko > Kirkkoneuvosto > Domusjärjestelmä

Lausunto Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle valitukseen koskien Akaan seurakunnan kirkkoneuvoston päätöstä 24.8.2023 (Jumalanpalvelusyhteistyö Akaa Pride -tapahtuman kanssa)

Akaan seurakunnan kirkkoneuvosto teki 15.6.2023 päätöksen jumalanpalvelusyhteistyöstä Akaa Pride -tapahtuman kanssa.
Tämän jälkeen Keijo Anttonen, Jari Jääskeläinen, Seija Kinnari, Vesa Kivinen sekä Matti Laine ja Anne Salmi tekivät päätöksestä yhteensä viisi oikaisuvaatimusta, jotka Akaan seurakunnan kirkkoneuvosto hylkäsi kokouksessaan 24.8.2023.

Tämän jälkeen valittajat tekivät Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle yhteensä viisi kirkollisvalitusta kirkkoneuvoston päätöksestä, jossa he vaativat kirkkoneuvoston päätöksen kumoamista.

Hallinto-oikeus pyysi 13.10.2023 kirkkoneuvostolta lausuntoa koskien kirkollisvalituksia. Kirkkoneuvosto antoi 14.12.2023 hallinto-oikeudelle lausunnon, jonka mukaan se vastustaa valittajien esittämää vaatimusta hallinto-oikeudessa ja vaatii, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkää valittajien valituksen. Mia Joki teki kirkkoneuvoston kokouksessa vastaesityksen, joka raukesi kannattamattomana. Mia Joki jätti kirkkoneuvoston päätöksestä eriävän kirjallisen mielipiteen.

Kirkkoneuvoston päätös, kirkollisvalitukset, Hämeen hallinto-oikeuden lausuntopyyntö sekä Mia Joen eriävä mielipide ovat luettavissa täältä

Tuomiokapitulille tehdyt kantelut vt. kirkkoherra Leena Sorsasta

Kirkkoneuvosto merkitsi tiedoksi Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulin 15.11.2023 käsittelemät kantelut vt. kirkkoherra Leena Sorsasta. Tuomiokapituli päätti, etteivät kantelut anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.

Kirkkoneuvoston puheenjohtaja Leena Sorsa ilmoitti esteellisyydestä ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajana tämän pykälän käsittelyn ajan toimi varapuheenjohtaja Pasi Kylmälä. Samoin Mia Joki ilmoitti esteellisyydestä ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Mia Joen, Keijo Anttosen, Jari Jääskeläisen ja Seija Kinnarin ym. (Akaan seurakunnan jäsenet Vesa Kivinen, Outi Laine, Pentti Laine ja Tammelan seurakunnan jäsenet Liisa Pura ja Pekka ja Meeri Ala-Lekkala) tekemät kantelut ovat pöytäkirjan liitteenä

Vuonna 2024 kannettavien kolehtien suunnitelma

Kirkkoneuvosto hyväksyi suunnitelman vuonna 2024 kannettavien kolehtien kohteista.

Jumalanpalveluksissa sekä muissa seurakunnallisissa tilaisuuksissa voidaan kerätä kolehti kirkon ja seurakunnan toiminnan sekä niiden tehtävää vastaavien tarkoitusten tukemiseksi. Suunnitelma sisältää kirkkohallituksen ja tuomiokapitulin päättämät kolehdit sekä kohteet paikallisen seurakunnan toiminnan sekä niiden tehtävää vastaavien tarkoitusten tukemiseksi.

Kolehtikohteet ovat luettavissa täältä

Avustus Kirkon ulkomaanavun katastrofityöhön

Kirkkoneuvosto päätti myöntää kirkkoneuvostolle varatusta avustusmäärärahasta vielä jakamatta olevan summan 1150 euroa Kirkon ulkomaanavun katastrofityöhön.

Maailmalla on tällä hetkellä useita kriisipesäkkeitä, joissa tarvitaan merkittävää taloudellista, henkistä ja hengellistä apua. Kirkon Ulkomaanapu tekee lahjoitusvaroin työtä monilla kriisialueilla, esimerkiksi Ukrainassa, Syyriassa, palestiinalaisalueilla ja Itä-Afrikassa. Päätös

2023-12-15 12:48:00.0