Hiippakunta Tampereella 100 vuotta: Juhlamessu Tampereen tuomiokirkossa 10.12.2023

Tampere tulee 1.12.2023 olleeksi Suomen ev.lut. kirkon toiseksi vanhimman hiippakunnan keskuksena sata vuotta. Vietämme sen kunniaksi juhlamessua Tampereen Tuomiokirkossa sunnuntaina 10. joulukuuta kello 10.
Piispa Matti Revon kanssa messua on toteuttamassa iso joukko työntekijöitä ja seurakuntalaisia muun muassa Tuomiokirkkoseurakunnasta, Nokialta, Akaasta ja Kangasalta. Viialan kirkkouoro on saanut esiintymiskutsun 100-vuotisjuhlamessuun. Messuun toivotaan mukaan ystäviä koko hiippakunnan alueelta. Messun jälkeen on glögitarjoilu kirkossa.

Tampere tulee kuluvana vuonna olleeksi Suomen ev.lut. kirkon toiseksi vanhimman hiippakunnan keskuksena sata vuotta. Porvoossa sijainnut piispanistuin ja tuomiokapituli muutettiin Tampereelle joulukuun alussa 1923.

Tampereen hiippakunnan pitkä historia ulottuu aina vuoteen 1554. Kuningas Kustaa Vaasa jakoi tuolloin koko Suomen käsittäneen Turun hiippakunnan kahteen osaan. Uuden hiippakunnan keskus sijoitettiin Viipuriin. Isonvihan jälkeen, kun Viipuri oli joutunut Venäjän haltuun, hiippakunta siirrettiin Porvooseen vuonna 1723.

Porvoossa sijainnut piispanistuin ja tuomiokapituli muutettiin Tampereelle joulukuun alussa 1923. Hiippakunnan uudeksi nimeksi tuli sijaintipaikkansa mukaan Tampereen hiippakunta.

Tampereen seurakunnat vuokrasi hiippakunnalle sen ensimmäisen virastotilan ”kirkkokonttorin huoneistosta”. Lokakuusta 1924 alkaen hiippakunta arkistoineen siirtyi vuokralle nykyiseen Palanderin taloon Keskustorin etelälaidalle. Tänä päivänä hiippakunnan virastotilat sijaitsevat Tampereen seurakuntien talossa Näsilinnankadulla.

Tampereen hiippakunnan ensimmäinen piispa, Porvoon piispana aloittanut Jaakko Gummerus, vuokrasi aluksi asunnokseen huoneiston Kauppakatu 14:sta. Tampereen piispantalo rakennettiin Pyynikille vuoden 1937 aikana ja vihittiin käyttöön kesäkuussa 1938.

2023-11-20 11:09:00.0