Pyhäinpäivänä 4.11. muistellaan edesmenneitä rakkaita

Marraskuussa, vuoden pimeimpään aikaan vietettävä pyhäinpäivä (aiemmin pyhäinmiestenpäivä) on Suomessa hiljainen ja harras päivä, jolloin omaiset vievät edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Pyhäinpäivänä muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä. Haudoilla käynti pyhäinpäivänä yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen.

Jumalanpalveluksissa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia. Monissa seurakunnissa luetaan heidän nimensä ja heidän muistokseen sytytetään kynttilöitä.

Akaan seurakunnan pyhäinpäivän tilaisuuksissa on jaossa valkoisia pöytäkynttilöitä, joita voi viedä halutessaan lyhtyihin haudoille. Tämä on seurakunnan lahja haudoilla vieraileville.

Akaan seurakunnan pyhäinpäivään liittyvät tilaisuudet

• pe 3.11. Lasten pyhäinpäivähartaus klo 11.30 Viialan kirkossa
    Tule hetkeksi Viialan kirkkoon ihmettelemään pyhäinpäivän sanomaa Hessu-kanttorin johdolla

• la 4.11. Pyhäinpäivän messu klo 10 Akaan kirkossa
    Tänään muistamme edesmenneitä rakkaitamme sekä kristikunnan marttyyreja ja muita uskossa Kristukseen kuolleita. Liturgina Rauli Helenius, kanttorina Juha Salmesvuori ja musiikissa Akaan kirkkokuoro.

• la 4.11. Pyhäinpäivän messu klo 10 Kylmäkosken kirkossa
    Edellisen Pyhäinpäivän jälkeen kaikki Kylmäkoskella hautaan siunattujen ja haudattujen nimet luetaan tässä poisnukkuneiden muistohetkessä. Liturgina Jaana Alasentie, kanttorina Marja Karhu ja musiikissa Kylmäkosken kirkkokuoro.
    Kylmäkosken kirkko auki hiljentymistä vasten klo 13-15. Glögitarjoilu ja pappi tavattavissa.

• la 4.11. Poisnukkuneiden muistohetki klo 14 Akaan kappelissa Toijalassa
    Edellisen Pyhäinpäivän jälkeen kaikki Akaan seurakunnassa hautaan siunattujen ja haudattujen nimet luetaan tässä poisnukkuneiden muistohetkessä.
    Liturgina Tero Kuparinen, kanttorina Juha Salmesvuori, musiikissa Ad Libitum-soitinyhtye.

• la 4.11. Pyhäinpäivän iltamessu klo 18 Viialan kirkossa.
    Edellisen Pyhäinpäivän jälkeen kaikki Viialassa hautaan siunattujen ja haudattujen nimet luetaan tässä poisnukkuneiden muistohetkessä.
    Liturgina Rauli Helenius, kanttorina Heikki Ali-Löytty, musiikissa Viialan kirkkokuoro, avustajina Marjo Perkiö ja Virpin messuryhmä.

Pyhäinpäivän messujen kolehdit kerätään Akaan seurakunnan ystävyysseurakuntien, Tapan Jaakobin seurakunnan ja Kontupohjan seurakunnan tukemiseen.

2023-10-20 11:36:00.0