Suomen Lähetysseuran Felm-keskuksen työ Israelissa on keskeytynyt - työntekijä on evakuoitu

Akaan seurakunnalla on voimassa oleva palvelusopimus Suomen Lähetysseuran kanssa Jerusalemin Felm–keskuksen toiminnanjohtajan työn tukemiselle sekä palestiinalaisalueen psykososiaalisen tuen vahvistamiselle.

Kiihtyvä konfliktitilanne Israelin ja Hamasin välillä vaikeuttaa Lähetysseuran työtä Israelissa ja Palestiinalaisalueella. Jerusalemissa sijaitsevan Felm-keskuksen työ on keskeytynyt, ja Lähetysseura evakuoi työntekijänsä perheineen torstaina Jerusalemista.

Väkivaltaisuuksien alkaessa Lähetysseuralla oli Jerusalemissa paikalla yksi suomalainen työntekijä, joka evakuoitiin kaupungista torstaina.  Lähetysseuran paikalliset – niin israelilaiset kuin palestiinalaiset – yhteistyökumppanit etsivät nyt parhaita keinoja tukea siviilejä. Pelon ja järkytyksen tunteet ovat kaikilla pinnassa.

”Olemme aivan järkyttyneitä tästä raakalaismaisesta Hamasin iskusta, ja uutisia on lähes sietämättömän vaikea katsoa”, sanoo Sarah Bernstein, joka johtaa israelilaista rauhankasvatuskeskusta Rossing Centeriä.

”Samalla olemme erittäin huolissamme viattomista uhreista Gazassa. Väkivalta ja sotilaallinen voima eivät voi koskaan olla vastaus, koska ne eivät voi tuoda sitä rauhaa, turvallisuutta ja oikeudenmukaisuutta, jota me kaikki kaipaamme – palestiinalaiset ja israelilaiset.”

Lähetysseura tukee Rossing Centerin järjestämää opettajankoulutusta, joka antaa työkaluja koululuokassa käytäviin vaikeisiin keskusteluihin esimerkiksi alueen konfliktiin liittyen. Keskus on toistaiseksi keskeyttänyt normaalit opettajankoulutukset ja tuottaa nyt opettajille materiaalia ja koulutusta siihen, miten tämänhetkistä konfliktia voi käsitellä kouluun palaavien lasten kanssa.

”Opas on jo kirjoitettu hepreaksi ja nyt sitä kirjoitetaan arabiaksi. Lisäksi tarjoamme verkkokoulutuksia opettajille”, Bernstein kertoo.

Felm-keskuksen Suomeen palannut entinen johtaja Satu Haapanen vierailee Akaan seurakunnassa keskivikkona 25. lokakuuta. Tule kuuntelemaan ajankohtaisia uutisia Israelista Yhdessäpäivään Viialan seurakuntasaliin klo 12 (ilmainen ruoka klo 11) tai Akaan lähetyspiiriin alasaliin Toijalaan klo 14.

Uutislähde: Suomen Lähetysseura

2023-10-16 13:00:00.0