Akaan kirkkoneuvosto puoltaa kirkkoherran vaalin välillistä vaalitapaa

Torstaina 15.6. kokoustanut Akaan seurakunnan kirkkoneuvosto esittää 29.6. kokoontuvalle kirkkovaltuustolle, että se antaisi tuomiokapitulille lausunnon kirkkoherran vaalin toimittamisesta välillisenä vaalina.

Kirkkoherran valinta välillisellä vaalilla on yleistynyt. Välillisessä vaalissa kirkkovaltuusto määrittää hakukriteerit ja viran erityiset tarpeet sekä haastattelee hakijat. Se lähettää tarvittaessa hakijoita soveltuvuustesteihin sekä tekee lopulta kokouksessaan päätöksen valinnasta.

Vaalitavasta ja erityisvaatimuksista järjestettiin Toijalassa 5.6.23 keskustelutilaisuus, jossa seurakuntalaiset saivat ottaa kantaa vaalitapaan ja kirkkoherran erityisvaatimuksiin. Tapaamisen perusteella seurakuntalaiset saivat vaikuttaa erityisvaatimuksiin, ja enemmistö kannatti välillistä vaalitapaa. Tästäkin syystä on tarkoituksenmukaista, että Akaan seurakunnan kirkkoherran vaali toimitetaan välillisenä vaalina.

Rekrytointia ja vaalijärjestelyjä varten kirkkoneuvosto perusti työryhmän, jonka tehtävinä ovat:

• suunnitella rekrytoinnin aikataulu alustavan aikataulun pohjalta
  • päättää soveltuvuustestistä ja sen toteuttamisesta
  • päättää viestintäsuunnitelmasta
  • suunnitella ja toteuttaa ehdokkaiden haastattelut
  • päättää tilaisuuksista, joissa seurakuntalaiset pääsevät tutustumaan ehdokkaisiin
  • raportoida kirkkoneuvostolle rekrytoinnin kulusta - valmistella ansiovertailu, nimitysmuistio sekä ehdotus virkaan valittavasta

Työryhmään nimettiin jäseniksi hallintojohtaja Joonas Juntunen sekä luottamushenkilöistä Juhani Salin, Hillevi Peltola, Pasi Kylmälä ja Kirsi Turunen.
Työryhmä voi tarpeen mukaan kutsua lisää jäseniä työryhmään.

2023-06-19 12:38:32.0