Kirkon lähetysjärjestöjen perussopimukset päivittyvät kesäkuussa

Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi päivitetyn perussopimuksen lähetystyön järjestämisestä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja lähetysjärjestöjen välillä. Akaan seurakunnalla on palvelusopimukset Suomen Lähetysseuran, Suomen Evankeliluterilaisen Kansanlähetyksen, Lähetysyhdistys Kylväjän, Suomen Pipliaseuran ja Medialäehtys Sanansaattajien kanssa.

hymyilevä silmälasipäinen nainen farkuissa ja kukkapaidassa sinisävyisen sateenvarjon kanssa soraisella pih...

Akaan seurakunnan nimikkolähetti ohjaustoiminnan artenomi (AMK) Asta Vuorinen lähti ensimmäiselle työkaudelleen lähetystyöhön Japaniin elokuussa 2017. Nyt hän on kotimaan jaksolla kevääseen 2023. Kuva: Jaana Viitakangas-Klemola

Perussopimus lähetystyön järjestämisestä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja lähetysjärjestöjen välillä hyväksyttiin

Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi päivitetyn perussopimuksen lähetystyön järjestämisestä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja lähetysjärjestöjen välillä. Perussopimus päätettiin solmia seuraavien kirkon lähetysjärjestöjen kanssa: Evankelinen Lähetysyhdistys, Lähetysyhdistys Kylväjä, Medialähetys Sanansaattajat, Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys, Suomen Lähetysseura, Suomen Pipliaseura ja Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland.

Nykyinen sopimusaika päättyy 13.06.2023. Uusi sopimuskausi on viisi vuotta.

Sopijajärjestöjen velvollisuutena on noudattaa omassa toiminnassaan kirkon tunnustusta ja päätöksiä sekä toteuttaa kirkon hyväksymää lähetyksen peruslinjausta ja sen toimintaperiaatteita. Sopijajärjestö raportoi vuosittain keskeisistä strategisista linjauksistaan, toiminnastaan ja taloudestaan Kirkon lähetystyön keskuksen kautta piispainkokoukselle.

Kirkkohallitus jatkaa sopimusta kansainvälisen diakonian tehtävän toteuttamisesta Kirkon Ulkomaanavun säätiön kanssa

Kirkkohallitus solmi Kirkon ulkoasiain neuvoston esittämän ja kirkkohallituksen täysistunnon hyväksymän sopimuksen Kirkon Ulkomaanavun kanssa kansainvälisen diakonian tehtävän toteuttamisesta ensimmäisen kerran vuonna 2013 viideksi vuodeksi. Nykyinen sopimusaika päättyy 13.6.2023. Uusi sopimuskausi on viisi vuotta.

Sopimuksen mukaan Ulkomaanapu toteuttaa kirkon sille antamaa valtuutusta tehdä kehitysyhteistyötä, humanitaarista avustustyötä ja vaikuttamistyötä säätiön säännöissä kuvatulla tavalla. Ulkomaanapu noudattaa toiminnassaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustusta. Sopimuksen sopimustekstiä ei ole muutettu.

Kirkkon viestintä

2023-04-19 09:22:00.0