Kirkonkellot soivat tukea Ukrainalle hyökkäyssodan vuosipäivänä 24.2.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat kutsuneet seurakunnat ympäri Suomen osoittamaan tukeaan Ukrainalle Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä 24.2.2023.
Tällöin kirkonkellot ympäri Suomen soivat tukea Ukrainalle. Akaassa kirkonkellot soivat rauhaa klo 12.

Kirkonkellot soivat rauhaa_some.jpeg

Piispojen viesti Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä

”Venäjän laiton hyökkäys Ukrainassa jatkuu. Kärsimyksen ja uhrattujen ihmishenkien määrä on kestämätön. Ukrainalaiset tarvitsevat kaiken saatavilla olevan avun ja tuen. Sodan vaikutukset ulottuvat laajalle ja synnyttävät huolta myös täällä Suomessa. Tarvitsemme yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä huolenpitoa.
Olemme kutsuneet seurakuntia soittamaan kirkoissa rauhankelloja sodan syttymisen vuosipäivänä 24.2.2023 kello 12.
Seurakunnissa rukoillaan Ukrainan ja ukrainalaisten puolesta vuosipäivää seuraavana sunnuntaina ja edelleen tulevissa jumalanpalveluksissa sekä järjestetään rukoushetkiä ukrainalaisten tueksi.
Olemme myös rohkaisseet seurakuntia järjestämään tukitapahtumia yhdessä muiden tahojen kanssa ja rakentamaan yhteyttä ukrainalaispakolaisiin Suomessa.
Kannustamme kaikkia muistamaan Ukrainaa rukouksissa, lahjoittamaan alueella toimiville avustusjärjestöille ja osoittamaan tukea Suomessa oleville ukrainalaisille.
Rukousaineistot tarjoavat sanoja, joilla rukoilla rauhan puolesta: Rauhanrukouksia – evl.fi
“Herra, sinä valmistat meille rauhan.” (Jes. 26:12)

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat

Seurakunnat toimivat Ukrainan hyväksi – rauhankellot soivat ympäri Suomen

Seurakunnat järjestävät tapahtumia, jossa muistetaan Ukrainan sodan uhreja ja rukoillaan ukrainalaisten puolesta. Akaan kirkossa kello 18 järjestettävä Rukoushetki rauhan puolesta kutsuu seurakuntaa rukoilemaan rauhaa ja tulevaisuutta. Ukrainan sota on kestänyt jo vuoden.

Tampereen seurakunnat liittyy mukaan Ukrainan tukemiseen järjestämällä rauhanrukouksen sodan vuosipäivänä 24.2. kello 18.30 Kiovan puistossa. Tilaisuudessa puhuu piispa Matti Repo. Kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen tuo pormestari Anna-Kaisa Ikonen. Kiovan puiston vieressä sijaitseva Kalevan kirkko valaistaan Ukrainan lipun väreillä.

Myös Helsingin ja koko Suomen arkkipiispa Leo rohkaisee ortodoksisia seurakuntia yhtymään rauhankellojen soittoon mahdollisuuksiensa mukaan. Uspenskin katedraalissa toimitetaan rukouspalvelus rauhan puolesta 24.2. klo 10.00. Kolmikielisen (suomi, englanti, ukraina) palveluksen toimittavat isä Alexander Zanemonets ja ylidiakoni Andreas Salminen. Palveluksen jälkeen arkkipiispa Leo pitää lyhyen puheen. Palvelusta voi seurata suorana verkkolähetyksenä Helsingin ortodoksisen seurakunnan YouTube -kanavalta. Palvelukseen on kutsuttu mukaan myös Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova. Suomen ortodoksisen kirkon edustajia osallistuu myös Senaatintorilla samana iltana järjestettävään ekumeeniseen tilaisuuteen.

2023-02-25 05:00:00.0