Piispa Repo vieraili koulussa, tapettitehtaalla ja Sydämeni virsi-illassa

Akaan seurakunnan piispantarkastus sai hyvähenkisen päätöksen Tampereen piispa Matti Revon visitaatioviikonlopun aikana 20.-22.1. Sunnuntaina hän siunasi piispanmessussa uudet luottamushenkilöt tehtäviinsä.

Piispan tarkastus_pieni (1).png

Piispantarkastus seurakunnissa on prosessi, jonka aikana piispa tapaa niin seurakunnan työntekijöitä, luottamushenkilöitä kuin seurakuntalaisia ja laajemminkin kuntalaisia. Akaan seurakunan piispantarkastuksen keskelle osui seurakuntavaalit, joten niissä valitut luottamushenkilöt saivat piispallisen siunaksen kaudelleen piispanmessussa sunnuntaina 22.1.

Piispantarkastuksen kesto voi vaihdella seurakunnan koosta riippuen. Suosituskesto on puoli vuotta aloitussunnuntain messusta visitaatioviikonloppuun. Piispantarkastuksen eri vaiheisiin kutsutaan mukaan seurakunnan työntekijöitä ja luottamushenkilöitä, seurakuntalaisia ja verkostokumppaneita kussakin tilanteessa tarkoituksenmukaisella tavalla.

Visitaatioviikonlopun aikana Akaassa piispan seurueessa olivat mukana lääninrovasti Jari Kemppainen, pappisasessori Juha Itkonen, vs. kirkkoherra Leena Sorsa, talouspäällikkö Joonas Juntunen, kirkkovaltuuston puheenjohtaja Mika Pajasmaa sekä kirkkoneuvosston varapuheenjohtaja Pasi Kylmälä. Piispa Repo sekä lääninrovasti Kemppainen ja asessori Itkonen näkivät visitaatioviikonlopun perusteella seurakunnan tulevaisuuden olevan myönteinen. Piispa pitää yhteydenpitoa koulumaailmaan sekä kaupunkiin tärkeänä seurakunnan kannalta.

Piispalla oli Akaassa hyvin monipuolinen ohjelma. Perjantaina hän sai vierailla Pappilan koulussa ja Pihlgren & Ritolan tapettitehtaalla, Akaan Seudussa sekä Sydämeni-virsi illassa Kylmäkosken kulttuurikirkossa. Päivällä hän tapasi lounaan yhteydessä kaupungin johtoa.

Lauantaiaamuna vietettiin Laudes-rukoushetkeä Viialan kirkossa - vastaava rukoushetki oli Toijalassa perjantaiaamuna. Lauantaipäivänä piispa sai seurata työntekijöiden ja luottamushenkilöiden yhteistä työskentelyä seurakunnan Ovet auki-strategian äärellä. Päivää veivät eteenpäin konsultit Airi Raitaranta ja Mirella Lehtonen.

Sunnuntaina Akaan kirkkoon saapui ilahduttavan paljon väkeä piispanmessuun. Messun jälkeen juotiin kirkkokahvit sekä vietettiin yhteistä päätösjuhallisuutta. Musiikkia siinä tarjosi Juha Salmesvuoren johdolla Ad Libitum.

Teksti: Jaana Viitakangas-Klemola

Kuvat: Kimmo Lyytikäinen, Veera Mannila ja Jaana Viitakangas-Klemola