Akaan seurakunta on mukana Walkers-auton toiminnassa

Matkailuautosta liikkuvaksi nuorten kohtaamispaikaksi muokattu  Walkers-auto eli  Wauto  aloitti toimintansa Akaassa syyskuun alkupuolella. Wauton avulla tuodaan turvallisia aikuisia nuorten luo, sinne missä he viettävät aikaansa. Toiminnassa on vahvasti mukana Akaan seurakunnan nuorisotyö.

musta matkaisluauto valkealla tekstillä walkers

Walkers-auto eli wauto aloitti syyskuun alussa toimintansa Akaassa yhteistyössä kaupungin ja seurakunnan kanssa. Kuva: Petri Aarnio

Walkers-autossa on tarjolla kahvia, pelejä ja juttuseuraa sekä tarvittaessa kohdennettua tukea ja ohjausta. Puumaksi nimetty auto on yksi kuudesta eri puolilla Suomea toimivasta Wautosta.
– Olemme kyselleet Aseman Lapsilta Wauton perään jo pidemmän aikaa, mutta autojen kysyntä on kovaa ja olemme iloisia, että nyt pääsemme kokeilemaan toimivaksi kehuttua työmuotoa meilläkin, Sari Laaki kaupungin nuorisopalveluista sanoo.

Liikkuvaa nuorisotyötä toteutetaan toimintajakson aikana koko kaupungin alueella tiiviissä yhteistyössä seurakunnan nuorisotyön kanssa. Wauto liikkuu kahdesta kolmeen päivänä viikossa Toijalan, Viialan ja Kylmäkosken alueella. Myös yläkouluilla tehtävä nuorisotyö eli Nurkka-toiminta toteutetaan tänä aikana Walkers-autolla.

Akaan seurakunnan nuorisotyöstä Janne, Jani, Erika ja Tiina ovat mukana Wauto toiminnassa. Kuva: Petri Aarnio

Seurakunnan toiminnan kannalta Wauto toimii niin kuin kaupungillakin: kohtaamispaikkana

- Kouluilla tutustumme isoon joukkoon nuoria, jotka eivät vielä ole rippikouluiässä ja näin ollen tulemme tutuksi jo ennen riparivuotta! Samalla riparin jo käyneet nuoret näkevät meitä vielä riparin jälkeen, jos he eivät esimerkiksi ole tulleet mukaan seurakunnan toimintaan. Näin voimme pidämme kuitenkin edelleen yhteyttä myös niihin nuoriin, jotka putoavat pois seurakunnan toiminnasta ja olemme aktiivisesti kulkemassa heidän mukanaan siellä missä he ovat, nuorisotyönohjaaja Jani Myllylä iloitsee.
- Koemme tärkeiksi pysähdyspaikoiksi ne paikat, jossa nuoret ovat: koulujen pihat, aseman seudun, puistot, kirkonmäen, torin jne. Toisaalta Wauton voi myös kutsua haluamaansa paikkaan, joten varsinaisesti mikään paikka ei ole poissuljettu. Meidät mm. kutsuttiin Sampolaan bileisiin käymään lukiolaisten luokse, Jani mainitsee.
- Lähinnä kouluilla kierrämme tällä hetkellä, mutta myös satunnaisesti iltakierroksilla. Tällä hetkellä seurakunta on mukana kahdesti viikossa, joista joko molemmat tai toinen ajo on koulupäivystystä.
- Uskon todellakin, että tällä toiminnalla tavoitamme nuoria ihan uudella tavalla ja paljon enemmän kuin normaalisti pelkällä tilatoiminnalla!

Wauto käy myös Valkeakosken ammattiopistolla

Uutena toimintana tehdään kerran kuukaudessa käynnit Valkeakosken ammattiopistolla, johon lähtee mukaan mahdollisuuksien mukaan myös etsivä nuorisotyö. Erityisesti halutaan tavoittaa Viialan ja Kylmäkosken alueella asuvia nuoria, koska näissä taajamissa ei ole käytössä varsinaisia nuorisotiloja.

- Wauto-toiminta on jo nyt tavoittanut paljon nuoria etenkin koulupäivystyksien kautta. Aikaisemmin meillä ei ollut ammattikouluun mitään kosketuspintaa, mutta nyt näemme ammattikoululaisia kerran kuussa, Jani Myllylä toteaa.
- Samoin tavoitamme paljon enemmän nuoria nyt koulupäivystyksissä Viialassa ja Toijalassa, kun kohtaamispaikka on selkeästi esillä! Wautolla liikkuessamme kylillä iltaisin olemme myös nähneet ja kohdanneet useita nuoria, jotka ovat olleet vailla turvallisen aikuisen läsnäoloa ja palaute on ollut positiivista.

– Wauto-jakson tärkein tehtävä on tuoda nuorisotyötä näkyväksi sekä nuorille että aikuisille. Haluamme nuorten tietävän, että olemme heitä varten ja kaikki saavat tulla matalalla kynnyksellä mukaan. Toisaalta toivomme myös aikuisten näkevän, että olemme siellä, missä nuoret ovat, Sari Laaki uskoo. Toimintaan etsitään myös vapaaehtoistyöntekijöitä kohtaamaan nuoria nuorisotyön ammattilaisten rinnalla.

Jaana Viitakangas-Klemola

Walkers-toiminta on Aseman Lapset ry:n kehittämää ennaltaehkäisevää nuorisotyötä, joka perustuu vapaaehtoisten aikuisten antamaan aikaan ja läsnäoloon.

Wauto-toiminta on osa Walkers On Wheels 2 -hanketta. Vuoden 2022 lopussa päättyvä hanke on rahoitettu veikkausvoittovaroin opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksella sekä Brita Maria Renlund säätiön, Eevi ja Emil Tannisen säätiön ja Osuuspankin avustuksella.

Autot on hankittu opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Lions-liiton, Eevi ja Eemil Tannisen säätiön sekä Brita Maria Renlund säätiön rahoituksella. Hankkeessa toimitaan kuudella autolla eri puolilla Suomea ja juurrutetaan liikkuvan nuorisotyön menetelmiä eri alueille.  www.asemanlapset.fi  Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-09-26 12:27:00.0