Akaan seurakunnassa on paljon hyvää, mutta myös kehitettävää

Piispantarkastuksen aloitusmessu pidetiin sunnuntaina 4.9. Akaan kirkossa. Messun jälkeen oli Akaan seurakuntasalissa keittoruokailu ja kirkkokahvit, jonka jälkeen jatkettiin kaikille avoimessa yhteisessä työskentelyssä teemalla ”Akaan seurakunta kuuluu kaikille”.

mies selin ja toinen mies edestä istuu pöydän ääressä keskustelemassa

Piispantarkastuksen aloitustilaisuudessa 4.9. pienryhmien edustajat kertoivat ryhmäläisten näkemyksiä eri elämäntilanteissa olevien ihmisten mahdollisuuksista osallistua Akaan seurakunnan toimintaan.

Akaan seurakuntasali täyttyi piispantarkastuksen aloitustilaisuuteen osallistuvista ihmisistä. Tampereen hiippakunnan konsulttien Airi Raitarannan ja Mirella Lehtosen ohjeistamana ihmiset jaettiin pienryhmiin pohtimaan osallisuuden näkökulmasta mikä Akaan seurakunnassa on hyvää ja missä on kehitettävää.

Akaan seurakunta käy piispantarkastuprosessia läpi teemalla Akaan seurakunta kuuluu kaikille. Niinpä aloitustilaisuudessakin seurakunnan toimintaa lähestyttiin siitä näkökulmasta. Paikalla olleet jaettiin seitsemään ryhmään pohtimaan seurakunnan tarjomaa toimintaa erilaisten ihmisten näkökulmista: yksi ryhmä asettui aikuisen yksineläjän ja toinen pikkulapsiperheen asemaan jne.

Paljon hyvää löytyi erityisesti lapsi- ja nuorisotyön puolelta, mutta toki Akaan seurakunnankin pitää kehittää toimintaansa. Haasteena ovat yksineläjät ja nuoret aikuiset, jotka usein muuttavat opiskelemaan muualle, mutta saapuvat kotipaikkakunnalle viikonlopuksi.

Piispa Matti Repo keskustelee Harri Joen kanssa piispantarkastuksen aloitustilaisuudessa Akaan seurakuntasalissa.

Piispantarkastus jatkuu: hengellisen matkakumppanuuden päivä ja toimintaympäristön tutkimispäivä toteutuvat Akaan seurakunnassa syksyn aikana piispantarkastuskonsulttien johdolla työyhteisön yhteisinä päivinä. Hallinnon, talouden, kirkkoherranviraston ja arkistonhoidon nykytilasta keskustellaan syksyn aikana hiippakunnan lakimiesasessorin ja lääninrovastin kanssa.

Piispantarkastus huipentuu Akaan seurakunnassa 20. - 22.1.2023, jolloin on visitaatioviikonloppu. Piispantarkastuksen visitaatioviikonlopun piispa Matti Repo seurueineen viettää kokonaisuudessaan Akaassa.

Teksti ja kuvat: Jaana Viitakangas-Klemola

2022-09-05 11:51:00.0