Seurakuntiin valitaan uudet päättäjät - ehdokasasettelu päättyy 15.9.

Vaalien ehdokasasettelu on parhaillaan käynnissä. Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022. Ehdokkaana voi olla viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta täyttänyt kirkon jäsen. Ehdokkaita voi asettaa valitsijayhdistys, jonka on perustanut vähintään kymmenen äänioikeutettua henkilöä.

small_Sinustako_Seurakuntapäättäjä_2022_logolla-01.jpg

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa. Seurakuntavaaleissa valitaan lähes 8000 luottamushenkilöä yhteensä 367 seurakuntaan seuraavaksi nelivuotiskaudeksi.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 20.11., ja ennakkoäänestysaika tiistaista lauantaihin 8.–12.11.2022.

Ehdokkaaksi voi asettua 15.9. asti

”Seurakuntavaalit lähestyvät. Niissä voi vaikuttaa oman seurakunnan ja sitä kautta koko kirkon asioihin. Toivon, että mahdollisimman moni kirkon asioista kiinnostunut jäsen harkitsee ehdokkuutta. Demokratian kannalta sopuvaali ei ole paras vaihtoehto”, arkkipiispa Tapio Luoma kannustaa.

Vuoden 2018 vaaleissa valtakunnallinen äänestysprosentti oli 14,4 %. Lähes puolet viime vaaleissa valituista luottamushenkilöistä oli uusia. Valittujen luottamushenkilöiden keski-ikä oli noin 53 vuotta.

Seurakuntavaalien vaalikone avataan yleisölle 10.10. Vaalikone löytyy osoitteesta seurakuntavaalit.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

16-vuotiailla äänioikeus

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää viimeistään vaalipäivänä 16 vuotta täyttävät evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet. Ensimmäisen kerran 16-vuotiaat saivat äänestää vuoden 2010 seurakuntavaaleissa.

Vaaleissa valitut luottamushenkilöt päättävät monista merkittävistä seurakunnan toimintaan ja talouteen liittyvistä asioista. Seurakuntien luottamuselinten maallikkojäsenet osallistuvat myös kirkon ylimmän päätöksentekoelimen, kirkolliskokouksen maallikkoedustajien valintaan.

Kirkon viestintä 31.8.2022

2022-09-01 11:36:00.0