Piispantarkastus Akaan seurakunnassa alkaa 4.9. messulla Akaan kirkossa

Piispantarkastuksen aloitusmessu pidetään sunnuntaina 4.9. kello 10 alkaen Akaan kirkossa. Messun toimittavat Akaan seurakunnan työntekijät, Tampereen piispa Matti Repo on siinä mukana. Messun jälkeen on Akaan seurakuntasalissa keittoruokailu ja kirkkokahvit, jonka jälkeen jatketaan kaikille avoimessa yhteisessä työskentelyssä teemalla ”Akaan seurakunta kuuluu kaikille”.

20130611-_K9A5732.jpg

Piispa vierailee hiippakuntansa seurakunnissa säännöllisesti. Piispantarkastuksella tarkoitetaan noin puolen vuoden mittaista prosessia, jonka aikana seurakunnassa pohditaan sen elämää, toimintaa ja tulevaisuudennäkymiä.

Tampereen hiippakunnassa piispantarkastukseen kuuluu avauspäivä, jonka messuun ja työskentelyyn osallistuu myös piispa. Hengellisen matkakumppanuuden päivä ja toimintaympäristön tutkimispäivä toteutuvat Akaan seurakunnassa syksyn aikana piispantarkastuskonsulttien johdolla työyhteisön yhteisinä päivinä. Hallinnon, talouden, kirkkoherranviraston ja arkistonhoidon nykytilasta keskustellaan syksyn aikana hiippakunnan lakimiesasessorin ja lääninrovastin kanssa.

Piispantarkastus ei nimestään tai aiemmasta historiastaan huolimatta ole enää varsinaista tarkastamista. Tampereen hiippakunnan piispa seurueineen vierailee seurakunnissaan rohkaisemassa ja tukemassa niitä sekä tutustumassa ihmisiin ja seurakunnan tärkeisiin yhteistyökumppaneihin. Piispantarkastus huipentuu Akaan seurakunnassa 20. - 22.1.2023, jolloin on visitaatioviikonloppu. Piispantarkastuksen visitaatioviikonlopun piispa Matti Repo seurueineen viettää kokonaisuudessaan Akaassa.

2022-08-29 15:27:00.0