Piispa Jolkkonen Venäjän hyökkäyssodasta: Paatuneinkaan ihminen ei voi pestä puhtaaksi näitä syntejä ja rikoksia

Venäjä juhlii voitonpäivänään hyökkäyssotansa sotasaaliina suurta petosta, valehtelemisen kulttuuria, ajautumista roistovaltioksi ja sotilaskunniansa rappiota, totesi Kuopion piispa Jari Jolkkonen puheessaan kolmen kirkkokunnan yhteisessä rauhanrukouksessa Helsingin Tehtaankadulla, Pyhän Henrikin kirkon pihalla, Eurooppa-päivänä 9.5.2022.

PiispaJariJolkkonen_kynttilät4_kuvaTuijaHyttinen.jpg

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen. Kuvaaja: Tuija Hyttinen

Piispa Jari Jolkkonen tuomitsi tilaisuudessa Venäjän hyökkäyssodan järkyttävät raakuudet ja ilmaisi syvän pettymyksensä Venäjän ortodoksikirkon toimiin sodan keskellä.

”Paatuneinkaan ihminen ei voi pestä puhtaaksi näitä syntejä ja rikoksia, ei edes patriarkka Kirill, jonka toimet ovat olleet raskas pettymys sekä hänen omille uskovilleen että meille ekumeenisille kumppaneille. Tuhotöiden todistusaineisto on musertava, eikä niitä voi selittää lavastuksiksi. Raakuudet ovat systemaattisia, eikä niitä voi selittää yksittäisten sotilaiden hairahduksiksi”, Jari Jolkkonen sanoi ja totesi länsimailla olevan velvollisuus auttaa Ukrainaa kaikin tavoin.

”Länsimailla on velvollisuus auttaa Ukrainaa humanitaarisesti, taloudellisesti ja sotilaallisesti. Euroopan päättäjien pitää uskaltaa kastroida Venäjän raiskaaja-armeijaa rahoittavat kaasu- ja öljyputket. Ja meidän kaikkien tulee olla valmiita kantamaan sen tuomat kivut ja vastoinkäymiset.”

Lopettakaa veren vuodattaminen välittömästi

Jolkkosen mukaan Venäjän valtionjohdon on syytä tietää, että maailma katsoo Venäjän irvokkaita paraateja halveksien, mutta myös sen, että Venäjän naapurit haluavat elää sovinnossa Venäjän kanssa.

”Kaiken verenvuodatuksen jälkeen se ei onnistu ilman pitkää ja kivuliasta prosessia, johon kuuluu keskustelun aloittaminen, totuuden tunnustaminen, oikeudenmukaisen rauhan etsiminen, ja halu korvata ja korjata. Ensimmäinen askel on verenvuodatuksen lopettaminen. Siksi vetoamme tänään: Jumalan nimissä lopettakaa ukrainalaisten ja omien sotilaidenne veren vuodattaminen välittömästi!”

Kolmen kirkon yhteisen rukoushetken toimittivat Suomessa toimivan katolisen kirkon emerituspiispa Teemu Sippo SCJ, Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo sekä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat Jari Jolkkonen, Kaisamari Hintikka, Bo-Göran Åstrand ja Teemu Laajasalo. Rukoushetkeen osallistui myös Suomen ekumeenisen neuvoston pääsihteeri, metodistikirkkoa edustava Mayvor Wärn-Rancken.

Kirkon viestintä

2022-05-09 15:55:00.0