D-day - diakonian viran päivä 2.9.2019

Diakonian viran päivänä tuodaan esiin diakonian virkaa, virkaan vihkimystä, vihkimyksen merkitystä kirkolle ja virkaan vihityille. Akaan seurakunnassa sitä vietetään arkisen aherruksen merkeissä.

D-päivä, diakonian viran päivä

Diakoni Heidi Heikkinen valmistelee pian alkavaa näkö- ja kuulokerhoa. Samalla hän haukkaa jotain syötävää. Kuva: Jaana Viitakangas-Klemola

Päiväksi on valittu Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivän 1.9.1872 mukaisesti syyskuun 1. päivää lähinnä oleva arkipäivä. Vuonna 2019 päivä on maanantai 2.9. Juhlapäivän kunniaksi kehoitetaan kaikkia diakonian virkaan vihittyjä ja kirkon tehtävissä palvelevia käyttämään vihreää virkapaitaa tai diakonissan pukua.

Muualla, kuin kirkollisissa tehtävissä palvelevat voivat laittaa rintapieleensä diakonissan tai diakonin merkin tai kaulaan diakonian riipuksen, koska virkavaatteet eivät ole välttämättä sopiva työasu muissa, kuin kirkon töissä.

Mikä on D-day? Päivän nimi D-day tarkoittaa tiettyä merkittävää päivää tai tärkeän tapahtuman aloituspäivää. Meille D tarkoittaa tietysti myös diakoniaa ja diakonian virkaa.

Sisar Matilda ja hänen jälkeensä vihityt diakonissat olivat kehittämässä sairaanhoitoa ja diakoniatyötä sekä edistämässä naisten mahdollisuutta kirkon työhön. Vihkimys diakonian virkaan "palvelemaan Kristuksen kirkkoa aina ja kaikkialla" on kantanut heitä ja kantaa myös meitä. Vihkimyspäivä on todella d-day, merkittävä päivä.

Lähde: Diakonitayöntekijöiden liitto

2019-09-02 12:29:00.0