Yleisöä istumassa penkeillä Toijalan torilla seurakunnan 540-vuotisjuhlassa.

Akaan seurakunta - välittävä ja helposti lähestyttävä yhteisö

Akaan seurakunnan tehtävänä on toteuttaa kirkon tehtävää Akaassa. Missionamme on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen ja rohkaista välittämään läheisistä ja luomakunnasta. Visiomme on, että arvomme usko, toivo ja rakkaus näkyvät kaikessa toiminnassamme ja päätöksenteossamme. Sen ansiosta pystymme olemaan avoin ja helposti lähestyttävä yhteisö, jonka toimintaan on kaikkien helppo tulla.

Akaan seurakunta pähkinänkuoressa

Akaan seurakunta kuuluu Tampereen hiippakuntaan, jota johtavat piispa Matti Repo, tuomiokapituli ja hiippakuntavaltuusto. Tampereen hiippakuntaan kuuluu 1.1.2023 alkaen 37 seurakuntaa ja kaksi seurakuntayhtymää.

Akaan seurakuntaa johtaa kirkkoherra Leena Sorsa.

Seurakunnat muodostavat 1.1.2020 alkaen viisi rovastikuntaa. Akaan seurakunta kuuluu Kangasalan rovastikuntaan, jonka lääninrovastina toimii Kangasalan seurakunnan kirkkoherra Jari Kemppainen. Rovastikunnan muut seurakunnat ovat Tuomiorovastikunta, Hämeenlinnan, Hämeenkyrön ja Tammelan rovastikunnat. Kangasalan rovastikuntaan kuuluvat Akaan ja Kangasalan lisäksi Sääksmäki, Pälkäne, Lempäälä, Vesilahti, Urjala, Ruovesi, Orivesi, Mänttä-Vilppula, Punkalaidun ja Virrat.

Akaan seurakuntaan kuuluu 11 286 jäsentä eli noin 68,5 % asukkaista (31.12.2022). Seurakunnassa on n. 35 vakinaista työntekijää, määräaikaiset mukaan lukien noin 40 työntekijää. Kesäaikaan vahvuus kasvaa useilla kesä- ja kausityöntekijöillä.

Akaan seurakunnan aluerajat ovat samat kuin Akaan kaupungin rajat. Akaan seurakuntaan kuuluu Kylmäkosken kappeliseurakunta, josta löytyy lisätietoja kappeliseurakunnan sivulta.

Hallinto ja talous

Seurakunnan hallintoa johtaa neljäksi vuodeksi kerrallaan valittu kirkkovaltuusto, jossa on 27 jäsentä. Se puolestaan nimittää kirkkoneuvoston, joka vastaa päätösten toimeenpanosta. Kirkkoneuvostossa on 8 jäsentä, ja sen puheenjohtajana toimii kirkkoherra. Kirkkoneuvoston ja -valtuuston kokousmuistiot löytyvät Päätöksenteko-sivulta.

Seurakuntamme kirkollisveroprosentti on 1,7 prosenttiyksikköä, ja kirkkovaltuusto on päättänyt sen säilymisestä samana myös vuonna 2024.

Akaan seurakunnalle on myönnetty Kirkon ympäristödiplomi vuoden 2022 lopussa. Seurakuntamme kantaa vastuuta ympäristöstä ja ympäröivästä yhteiskunnasta kaikessa toiminnassaan.