Haudan hoidosta voi tehdä seurakunnan kanssa hoitosopimuksen yhden kauden kesähoitona tai 10 vuoden määräajaksi. Perennahoidon voi tilata haudalle 5 vuoden ajaksi. Perennahoito lisää hautausmaan monimuotoisuutta, on ympäristöystävällinen ja vähemmän säistä riippuva hoitomuoto. Kasvinsuojelu ja lannoitustarve ovat vähäisempiä, joten se ei rasita maaperää samalla tavalla kuin kesäkukkien hoito.

Uusia haudanhoitotilauksia voi tehdä sähköpostitse: paula.pastell@evl.fi tai puhelimitse 040 587 3729.

Kuulutus haudan hallinta-ajan päättymisestä

Akaan seurakunnassa on aloitettu hautojen hallinta-ajan tarkistus. Ilmoitus hautojen hallinta-aikojen päättymisestä on luettavissa täältä

Jätelajittelu

Hautausmaalla on teksteillä varustettuja roskasäiliöitä, joihin toivotaan jätteet lajiteltavan seuraavasti:

•    Sekajäteastiaan: polttokelpoinen jäte, kuten pakkauspaperi, kukkapurkit, rikkinäiset maljakot, muovikynttilät ja pahvi
•    Metalliastiaan:    mm. kynttilöiden metallikannet, rikkinäiset metallilyhdyt
•    Maatuva jäte:      kukat, lehdet, ruohot, pienet oksat, havut ja maa-aines

Lasin voi laittaa sekajätteen joukkoon, sillä Loimi-Hämeen Jätehuollon alueella lasinkeräykseen kelpaa vain pakkauslasi (pestyt pullot, lasipurkit).
Muoviset hautakynttilät eivät sovellu muovin kierrätykseen steariinin vuoksi.
LED-kynttilät kuuluu palauttaa SER-keräyspisteisiin, sillä hautausmailla ei ole erikseen elektroniikkajätteen kierrätystä.

Kynttilälyhdyt

Hautausmaan henkilökunta toivoo, että kynttilälyhdyt poistetaan haudoilta keväällä ennen hautojen kunnostamista. Rikkinäiset lyhdyt voi laittaa metallinkeräysastiaan ja ehjät voi viedä kotiin puhdistettavaksi. Myös kukkamaljakot on hyvä pitää kukkatilassa, sillä se helpottaa nurmikon hoitoa.

Muistomerkin taakse ei lyhtyjä saa laittaa työturvallisuuden ja rikkoontumisen takia. Kaikki irralliset koriste-esineet ovat omaisten vastuulla eikä seurakunta vastaa niistä.

Kynttilöiden polttaminen kesäaikana ei ole suositeltavaa, koska kuivana aikana maastopalon vaara on suuri.

Näissä ja muissa hautausmaahan liittyvissä kysymyksissä voi ottaa yhteyttä hautaustoimen työntekijöihin:

• seurakuntapuutarhuri Paula Pastell, puh. 040 587 3729
  • erityisammattimies Elias Metsäntähti, puh. 040 664 6399