Vuoden 2020 Ekumeeninen teko on Domini Life -mobiilisovellus

Suomen Ekumeenisen Neuvoston puheenjohtaja arkkipiispa Tapio Luoma ojensi Ekumeeninen teko -tunnustuksen etäyhteyden välityksellä Neuvoston kevätkokouksen yhteydessä 21.4.2021. Tunnustuksen vastaanottivat Domini Life -mobiilisovellusta kehittävät Medialähetys Sanansaattajien verkostotoiminnan johtaja Mervi Viuhko ja Kansan Raamattuseuran apulaistoiminnanjohtaja Kalle Virta.

domini life logo

Domini Life on älypuhelimeen ilmaiseksi asennettava sovellus, joka kokoaa yhteen kristillisiä mediasisältöjä monesta eri lähteestä ja jonka rukousseinällä voi jättää omia esirukouspyyntöjä ja rukoilla muiden jättämien aiheiden puolesta.

Ajankohtaisesta ja innovatiivista ekumeenista toimintaa

Valintaperusteluissaan Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallitus toteaa, että Domini Life -mobiilisovellus on suomalaisena innovaationa digiajassa tärkeä työkalu kristillisille toimijoille ja on erityisesti koronaviruspandemian aikana osoittanut olevansa ajan hermolla. Se tukee kristillistä elämäntapaa ja aktivoi käyttäjänsä rukouselämää nykyaikaisella tavalla. Sovelluksella on uutta luovat ekumeeniset lähtökohdat, ja sen yhdistää rukousseinällään ja uutissyötteessään eri kirkkoja ja kristillisiä yhteisöjä sekä niiden jäseniä.

”Domini Life elää todeksi yhteyttä Kristuksessa. Me jaamme murheemme ja kannamme rukouksin toisiamme. Jätämme Kristukselle hätämme. Se yhdistää meidät toinen toisiimme. On ollut ilo olla ideoimassa ja rakentamassa sovelluspohjaa, joka voi olla hyödyksi seurakunnille ja yksittäisille kristityille”, Kalle Virta kertoo.

Mervi Viuhko valottaa sovelluksen taustaa: ”Sovelluksen nimi Domini Life, Herran elämä, on kuin uskontunnustus, joka muistuttaa, että elämämme kuuluu Herralle. Mobiilisovelluksen punaisena lankana on rukous. Suunnitteluvaiheessa mielessä oli ruuhkavuosia elävä nuori aikuinen, joka on kiinnostunut hengellisistä asioista, mutta ei osallistu seurakunnan toimintaan säännöllisesti tai ei löydä itselleen sopivaa tapaa osallistua. Unelmoin, että sovellus löytää yhä uusia käyttäjiä ylitse kirkkokuntarajojen ja palvelee uskon vahvistajana. Lämmin kiitos Suomen Ekumeeniselle Neuvostolle tästä sovelluksen saamasta tunnustuksesta!”

Ekumeeninen teko -tunnustuksen taustaa

Ekumeeninen teko -tunnustuksen kautta nostetaan esiin ekumeeninen aloite tai toimintamuoto, joka vahvistaa ekumeenista asennetta ja vie eteenpäin pyrkimystä Kristuksen kirkon näkyvään ykseyteen.  Tunnustus voidaan myöntää tapahtumalle, hankkeelle tai idealle. Sen voi saada niin yksittäinen henkilö kuin ryhmä tai järjestö, seurakunta tai seurakunnat yhdessä. Sillä voidaan palkita uusia ideoita tai ekumeenista jatkuvuutta ja pitkäjänteisyyttä. Kaikki voivat tehdä ehdotuksia ja Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallitus päättää tunnustuksen saajan. Tunnustus annettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011.

Kirkon viestintä

2021-04-21 14:27:56.0