Akaan seurakunnan kirkkoneuvoston päätöksiä 22.2.2024

Akaan seurakunnan kirkkoneuvosto kokoontui 22.2.2024, ja kokouksessa tehtiin seuraavia päätöksiä:

Kirkkoneuvoston puheenjohtajan vaihtaminen määräajaksi

Kirkolliskokous on antanut kirkkohallituksen ja hiippakuntien tehtäväksi aktiivisesti viestittää seurakunnille mahdollisuudesta, että varapuheenjohtajaksi valittu luottamushenkilö voi määräajan tai toimikauden ajan johtaa puhetta kirkkoneuvoston kokouksessa.

Kirkkoneuvosto päätti kirkkoneuvoston puheenjohtajan vaihtamisesta määräajaksi vuoden 2024 loppuun saakka. Puheenjohtajana toimii seuraavasta kokouksesta alkaen kirkkoneuvoston nykyinen varapuheenjohtaja Pasi Kylmälä, joka on antanut suostumuksensa puheenjohtajuuden vaihtamiseen määräajaksi. Kirkkoherra Leena Sorsa toimii samasta hetkestä alkaen varapuheenjohtajana kuluvan vuoden loppuun.

Kanttorin sekä talous- ja hallintosihteerin tehtävät hakuun

Akaan seurakunnassa avataan haku kanttorin virkaan nykyisen kanttorin Heikki Ali-Löytyn siirtyessä eläkkeelle 1.9.2024 alkaen. Viran painotus on erityisesti kasvatustyössä. Kirkkoneuvosto päätti viran avaamisesta hakuun KirkkoRekry-palvelussa ja valitsi rekrytointia valmistelevaan työryhmään seurakunnan luottamushenkilöistä Enni Koppasen, Virpi Ojalan ja Erja Pentin. Viran puolesta työryhmään kuuluvat seurakunnasta kanttori Juha Salmesvuori, kirkkoherra Leena Sorsa ja kasvatuksen työalavastaava Hanna Jussila.

Myös talous- ja hallintosihteerin tehtävä laitetaan hakuun tehtävää hoitaneen Satu Karin siirryttyä toisen työnantajan palvelukseen.

Molemmat edellä mainitut tehtävät ovat haettavana KirkkoRekry-palvelussa.

Kiinteistötyöryhmän asettaminen vuosille 2024-2025

Kirkkoneuvosto päätti kiinteistötyöryhmän perustamisesta vuosille 2024-2025.

Akaan seurakunnalla on tulevina vuosina ratkaistavanaan monia kiinteistöihin liittyviä kysymyksiä. Kiinteistötyöryhmän tehtävänä on keskittyä kaikkien Akaan seurakunnan kiinteistöjen, alueiden ja rakennusten kysymyksiin toimien hallintojohtajan tukena. Työryhmä voi tehdä tarvittaessa esityksiä kirkkoneuvostolle kiinteistöihin liittyvissä asioissa.

Luottamushenkilöistä kirkkoneuvosto valitsi työryhmään Sanna-Mari Inomaan, Jorma Kiven, Erja Pentin ja Juhani Salinin.

Virkansa puolesta kiinteistötyöryhmään kuuluvat kirkkoherra sekä hallintojohtaja, joka toimii työryhmän koollekutsujana. Tarvittaessa kokouksessa voi olla mukana huoltomestari tai muu asiantuntija hallintojohtajan kutsumana.

Akaan kirkko ensi kesänä Tiekirkkona

Akaan seurakunta päätti hakea Akaan kirkon Tiekirkoksi. Tiekirkot ovat kirkkoja, jotka ovat auki kesäisin matkailijoita varten. Ne tarjoavat tilaisuuden nähdä suomalaista kirkkoarkkitehtuuria, kuulla tarinoita paikallisesta historiasta ja mahdollisuuden hiljentymiseen. Suomessa on kesäisin avoinna yli 260 Tiekirkkoa.

Akaan kirkko on ollut aiempinakin kesinä auki, ja kirkossa on ollut kesäopas. Ensi kesäksi seurakunta on palkkaamassa Akaan kirkkoon 1-2 kesäopasta ajalle 3.6.-2.8. Kirkko on auki tiistaista perjantaihin klo 11-14.

Akaan seurakunnan kirkoista Kylmäkosken kirkko on toiminut Tiekirkkona jo useiden vuosien ajan vapaaehtoisten voimin. Kirkko on kesällä 2024 avoinna 24.6.-21.7. joka päivä klo 11-16. Viialan kirkko on avoinna toimitusten ja tilaisuuksien yhteydessä.

Matkailijat löytävät tietoa Tiekirkoista ja niiden aukiolosta tiekirkot.fi -sivustolta.

Merkkipäivä- ja muistamissääntö sekä harkinnanvaraiset työ- ja virkapaat

Kirkkoneuvosto vahvisti seurakunnan luottamushenkilöitä ja työntekijöitä koskevan merkkipäivä- ja muistamissäännön. Seurattavuuden ja tasa-arvoisuuden nimissä säännöt on yhdistetty ja päivitetty yhtenäisiksi. Kirkkoneuvosto hyväksyi lisäksi henkilöstön harkinnanvaraisten työ- ja virkavapaiden myöntämistä koskevat linjaukset.

* * * * *

Kirkkoneuvoston pöytäkirjat ovat luettavissa seurakunnan nettisivujen Päätöksenteko-sivustolla.

2024-02-23 16:39:00.0