Ukrainaa ei saa unohtaa!

Kaksi vuotta sitten Venäjä aloitti täydellä voimalla hyökkäyssotansa Ukrainaan. Moni on ajatuksissaan ja teoissaan elänyt ukrainalaisten rinnalla kuluneiden vuosien aikana. Vaikka sota levittää pimeyttä ympärilleen, emme saa antaa toivon ja valon sammua. Emme unohda Ukrainaa emmekä ukrainalaisia.

Helsingin seurakuntayhtymä järjestää lauantaina 24.2. Helsingin tuomiokirkossa Valoa Ukrainaan-tapahtuman. Tapahtuma alkaa Helsingin tuomiokirkon kellojen soitolla ja minuutin hiljaisella hetkellä klo 17.00. Hautakynttilöitä voi käydä laskemassa Tuomiokirkon portaille klo 15–20 välisenä aikana.

Tilaisuuden päätteeksi Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry kerää kynttilät ja toimittaa ne Ukrainaan rintamalle, jossa niiden steariinia hyödynnetään energia- ja valolähteinä. Kynttilään voi halutessaan kirjoittaa henkilökohtaisen tervehdyksen Ukrainaan. Järjestäjät jakavat torilla kynttilöitä 2000 kappaletta.

Voit osallistua tapahtumaan myös sosiaalisessa mediassa

Tapahtumaan voi osallistua myös sytyttämällä kynttilän sosiaalisessa mediassa julkaisemalla kynttiläkuvan tai -emojin. Tapahtuman hashtagit ovat #WeMustNOTForget ja #WeStandWithUkraine.

Rauhanrukous Kiovanpuistossa Tampereella

Tampereen ev.lut. seurakunnat ja Tampereen kaupunki järjestävät rukoushetken Ukrainan sodan alkamispäivänä lauantaina 24. helmikuuta kello 15 Kiovanpuistossa.

Tilaisuudessa kuullaan puheenvuorot pormestari Kalervo Kummolalta ja tuomiorovasti Olli-Pekka Silfverhuthilta. Rukoushetkessä esiintyvät muusikko Jaakko Löytty sekä poikakuoro Pirkanpoikien vokaaliyhtye. Tapahtumassa lauletaan myös virsi 600 yhteislauluna.

Osallistujat voivat tuoda mukanaan kynttilän, joka lasketaan Kiovanpuiston ystävyyskaupunkiveistoksen juureen. Tilaisuudessa on Kirkon Ulkomaanavun lipaskeräys Ukrainan kriisistä kärsivien hyväksi. Kerätyillä varoilla kunnostetaan ja varustetaan sodasta kärsineitä kouluja ja koulujen pommisuojia. Varoilla myös koulutetaan opettajia ja koulupsykologeja sekä panostetaan lasten ja aikuisten hyvinvointiin.

Tilaisuuden kesto on noin puoli tuntia. Aamulehti striimaa tapahtuman.

Kalevan kirkko puetaan Ukrainan väreihin

Kalevan kirkon julkisivu valaistaan Ukrainan lipun värein sodan vuosipäivän viikonloppuna 23.–25.2. Valaistus muodostuu sinikeltaisista pystyraidoista ja syttyy illalla. Värivalaistuksen lisäksi kirkon Itsenäisyydenkadulle näkyvälle julkisivulle projisoidaan rauhankyyhkyllä koristettu Ukrainan lippu.

2024-02-22 14:05:49.0