Kirkkovaltuusto hyväksyi hautausmaiden hoitosuunnitelman

Akaan seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan 13.2. hautausmaiden hoitosuunnitelman.

Hautausmaan hoitosuunnitelmasta säädetään Kirkkojärjestyksen (657/2023) 3 luvun 58 §:ssä. Suunnitelmassa määritellään seurakunnalle kuuluva hautausmaiden perushoito ja esitetään hautausmaiden vuosittaiset hoitotoimenpiteet sekä pidemmällä aikavälillä toteutettavat kunnostustyöt. Hautausmaan hoitosuunnitelmalla lisätään hautausmaan hoidon suunnitelmallisuutta.

Hoitosuunnitelmassa määritellään seurakunnan ja haudanhaltijan vastuut haudan hoidosta. Hautaustoimen vastuulle on hoitosuunnitelmassa määritelty mm. hautausmaan kulkuväylien ja pysäköintialueiden hoito sekä talvikunnossapito, kasvillisuuden hoito, yhteisten muistelupaikkojen ja sankarihautojen hoito sekä seurakunnille palautuneiden ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden hautojen hoito, hautausmaarakenteiden ja -kalusteiden hoito, sekä puhtaanapito ja jätehuolto.

Kirkkolain mukaan hautaoikeuden haltija vastaa siitä, että hautaa hoidetaan hautausmaan arvon mukaisesti. Tämä tarkoittaa mm. yksittäisen haudan hoitoa muistomerkkeineen sekä kukille varattua aluetta ja muistelupaikalle tuotuja muistoesineitä. Reunakivellisellä haudalla omaisen vastuulla on hoitaa myös reunakivien rajaama alue. Muistolehtoon, sirottelualueille ja muualle haudattujen vainajien yhteismuistelupaikalle tuotujen yksittäisten kukkien, koriste-esineiden ja lyhtyjen hoidosta vastaavat omaiset.

Kirkkovaltuuston kokouksessa valtuutetut pitivät hautausmaan hoitosuunnitelmaa erinomaisena ja menneitä sukupolvia kunnioittavana. Keskustelua käytiin koneiden ja laitteiden hankintaan ja kunnossapitoon liittyvistä kustannuksista sekä niiden säilytykseen tarvittavien tilojen riittävyydestä. Joillakin isoista koneista on käyttöaikaa vain muutama kuukausi vuodesta. Valtuutetut keskustelivat, olisiko ainakin joidenkin koneiden hankkiminen esim. leasingvuokrauksella tai joissain tapauksissa työn teettäminen ostopalveluna tarkoituksenmukaista.

Keskustelun kuluessa kirkkovaltuutettu Erja Pentti teki esityksen lisäyksestä päätöstekstiin: ”Hautausmaiden hoitosuunnitelman ss. 32-36 esitetystä kokonaisuudesta (sis. henkilöstö, kalusto, toimitilat, huolto- ja varastointialueet ja kunnossapidon suunnittelu) laaditaan konkreettinen kokonaissuunnitelma investoinneista sen jälkeen, kun on ensin tehty vaihtoehtoislaskelmat erilaisista konekalustoa koskevista ostopalvelumahdollisuuksista. Mikäli päädytään ostopalveluihin, niin puitesopimukset tehdään esim. kahden yrittäjän kanssa toimintavarmuuden takaamiseksi.”

Kirkkovaltuusto hyväksyi hautausmaiden hoitosuunnitelman edellä mainitulla Erja Pentin esittämällä lisäyksellä.

Hautausmaan hoitosuunnitelman käsittelyä koskevan pöytäkirjan voi lukea seurakunnan nettisivuilta.

Hautausmaiden hoitosuunnitelma on pöytäkirjan liitteenä.

2024-02-15 14:26:49.0