Akaan seurakunnan kiinteistöjen selvitystyöt antavat pohjan tuleville kiinteistöratkaisuille

Akaan seurakunnan päättäjillä on edessä merkittäviä kiinteistöratkaisuja lähivuosien aikana.

Akaan seurakunnassa hyväksyttiin kiinteistöstrategia vuonna 2022. Sen ohjaamana vuonna 2023 toteutettiin kaikkiin kolmeen kirkkoon, Akaan siunauskappeliin sekä Toijalassa sijaitsevaan keskiaikaiseen kivisakastiin pitkän tähtäimen suunnitelmat kunnossapitoa varten. Lisäksi vuoden 2023 aikana saatiin skenaarioselvitys Toijalan seurakuntatalon tulevaisuuden ratkaisuista ja toteutettiin Viialan seurakuntatalon kuntoselvitys. Selvityksiä jatketaan strategian mukaisesti muissa seurakunnan omistamissa kiinteistöissä myös vuonna 2024.

Kirkkojen pitkän tähtäimen suunnitelmissa tuli ilmi seurakunnan taloudelliseen suunnitteluun merkittävästi vaikuttavia kunnossapidon toimenpiteitä seuraavien kymmenen vuoden aikana. Tällaisia ovat muun muassa Akaan ja Viialan kirkkojen kattojen ja julkisivujen kunnostamistyöt.

Viialan seurakuntatalon kuntoselvityksessä tuli ilmi lukuisia korjaustarpeita. Osa korjauksista vaatisi normaalia peruskunnostusta, jota 1950-luvulla rakennettuun ja sittemmin 1980-luvulla laajennettuun kiinteistöön olisi tehtävä joka tapauksessa. Pääosin kiinteistön käyttöä voidaan jatkaa normaaliin tapaan, kunnes ratkaisuja tehdään. Osa seurakuntatalon alakerran tiloista on kuitenkin nyt suljettu siellä ilmenneiden sisäilmaa mahdollisesti heikentävien vaurioiden vuoksi.

Lisätietoja: Hallintojohtaja Joonas Juntunen, puh. 040 358 3341, joonas.juntunen@evl.fi

2024-01-31 09:49:59.0