Leena Sorsa valittiin Akaan seurakunnan kirkkoherraksi kirkkovaltuuston kokouksessa 30.11.2023

Akaan seurakunnan kirkkovaltuusto valitsi kokouksessaan 30.11.2023 kirkkoherraksi hallintotieteen maisteri, teologian tohtori Leena Sorsan. Hän toimii tällä hetkellä Akaan seurakunnan vt. kirkkoherrana.

Valinnasta suoritettiin suljettu lippuäänestys, jossa äänet jakautuivat seuraavasti: Leena Sorsa sai 22 ääntä, Akaan seurakunnan kappalainen Tero Kuparinen 3 ääntä, ja yksi äänestyslippu oli tyhjä.

Virkaa haki kolme henkilöä, Sorsan ja Kuparisen lisäksi Taivalkosken kirkkoherra Tuomo Törmänen.

Leena Sorsa on vihitty papiksi vuonna 2002. Hän on toiminut urallaan monenlaisessa seurakuntatyössä, kuten nuorisotyön pappina Lahdessa, eri vastuualueilla Espoossa, diakoniatyön pappina Lempäälässä ja vs. kirkkoherrana Punkalaitumella ennen tuloaan Akaaseen syksyllä 2021 Kylmäkosken kappalaisen virkaan.

Sorsa on työskennellyt myös väitöskirjatutkijana sekä Kirkon tutkimus ja koulutus -yksikön (ent. Kirkon tutkimuskeskus) tutkijana. Hän on toiminut Tampereen hiippakunnan pappisasessorina vuodesta 2019 alkaen.

Akaassa asuvan Leena Sorsan perheeseen kuuluvat puoliso ja kaksi aikuisuuden kynnyksellä olevaa poikaa.

* * * * *

Kirkkoherran valintaprosessi Akaan seurakunnassa lyhyesti

Akaan seurakunnan kirkkoneuvosto esitti kokouksessaan 21.11.2023 yksimielisesti 30.11.2023 kokoontuvalle kirkkovaltuustolle, että se valitsisi Leena Sorsan Akaan seurakunnan kirkkoherran virkaan.

Myös vaalia valmistellut kirkkovaltuuston nimeämä työryhmä päätyi yksimielisesti esittämään kirkkoneuvostolle Leena Sorsan valitsemista kirkkoherraksi ansiovertailun ja nimitysharkinnan perusteella. Leena Sorsalla katsottiin olevan parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen. Seuraavaksi parhaiten työryhmä koki Akaan kirkkoherran erityisvaatimusten toteutuvan Taivalkosken seurakunnan kirkkoherran Tuomo Törmäsen kohdalla. Kolmas virkaa hakenut oli Kylmäkosken kappalainen Tero Kuparinen.

Myös Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli haastatteli hakijat ja antoi lausuntonsa hakijoista syyskuussa 2023. Tuomiokapituli totesi lausunnossaan, että Akaan seurakunnan edellyttämät erityiset tarpeet täyttyvät parhaiten (kirkkoherrakokemuksen mukaisessa järjestyksessä) Tuomo Törmäsen ja Leena Sorsan kohdalla.

Kirkkovaltuuston nimeämään työryhmään kuuluivat Akaan seurakunnan hallintojohtaja Joonas Juntunen ja luottamushenkilöt Kirsi Turunen, Pasi Kylmälä, Hillevi Peltola ja Juhani Salin. Lisäksi Tuomiokapituli nimesi Akaan seurakunnan kirkkoherran vaalin valmistelijaksi lääninrovasti Jari Kemppaisen, joka osallistui kirkkoherranvaalityöryhmän kokouksiin ja muihin rekrytointitilaisuuksiin.

2023-11-30 19:20:00.0