90-vuotias Viialan kirkkokuoro tarjosi yleisölle upean juhlakonsertin

90-vuotias Viialan kirkkokuoro järjesti yleisölleen upean kuorolauluelämyksen juhlakonsertissaan sunnuntai-iltana 26.11.2023 Viialan kirkossa.

Pitkä perinne sekä osaavat kuoronjohtajat ja laulajat ovat tuoneet kuoron tasolle, jolla lauletaan hyvin vaativiakin teoksia. Yleisö, jota oli juhlakonsertissa kirkkosalin täydeltä, sai nauttia kaksiosaisesta konsertista, jossa kuoro lauloi sekä alttarin edestä että urkuparvelta. Konsertissa kuultiin myös sen omien jäsenten, kanttori Heikki Ali-Löytyn ja Virpi Järvelän sävellyksiä.

Konsertin jälkeen useiden sisar- ja veljeskuorojen edustajat toivat tervehdyksensä juhlivalle kuorolle. Kuorot ovat esiintyneet eri tilaisuuksissa yhdessä, ja yhteistyön toivottiin jatkuvan myös tulevaisuudessa.

Puheen tilaisuudessa piti vt. kirkkoherra Leena Sorsa. Puhe on julkaistu alla kokonaisuudessaan. Lopussa on myös kuoron esittämä ohjelmisto.

Kuoron laaja osaaminen tiedetään myös muualla - kuoro on nimittäin kutsuttu laulamaan Tampereen hiippakunnan 100-vuotisjuhlamessuun Tampereen Tuomiokirkkoon 10. joulukuuta.

* * * * *

Vt. kirkkoherra Leena Sorsan puhe

Hyvät ystävät, erityisesti tänään juhliva Viialan kirkkokuoro.

Yksin vai yhdessä? Laulua voi harrastaa yksin tai yhdessä. Instrumenttia voi soittaa yksin tai yhdessä. Elää voi yksin tai yhdessä. Eikä ole mitään pahaa siinä, että joskus yksin, mutta vähän niin kuin jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, myös yhdessä musiikin ilon jakaminen tuottaa suurenmoisesti hyvyyttä ja iloa niin itsellemme kuin toisillemmekin.

Yksi nuotti on yksinään vähän irrallaan, mutta osana kokonaisuudesta se saa merkityksensä. Osana kokonaisuutta yksittäiselle asialle tulee syvempi ja merkityksellisempi tehtävä. Ihmisenkin osa on niin. Me kiinnitymme moniin yhteisöihin, perheisiin, sukuihin, seurakuntaan, maakuntaan, kotimaahan, Eurooppaan, ihmiskuntaan ja kristittyjen yhteyteen aina ajan tuolle puolen saakka. Mitä enemmän meillä on niitä yhteyksiä, joihin kuulumme ja joissa saamme olla osa kokonaisuutta, sitä rikkaampaa elämä taitaa olla.

Kuorolaulu on mitä syvimmin olemista osana kokonaisuutta. Se vahvistaa syvästi sitä, että yhdessä olemme enemmän. Yhteisen sävelen etsiminen tai ainakin harmonian etsiminen eri sävelissä pakottaa kuuntelemaan toista ja asettumaan osaksi joukkoa. Kuorolaulamisen taito on lahja, joka opettaa meitä olemaan toistemme lähellä palvelemassa yhteistä päämäärää.

Pastori Dietrich Bonhoeffer kuvasi elämää polyfoniseksi sävellykseksi. Se on joskus sekava, ristikkäisiä teemoja sisältävä huumaava kokonaisuus, jonka perässä ei aina tavallinen ihminen tahdo pysyä. Tässä polyfonisessa sävellyksessä, epäloogiseltakin toisinaan kuulostavassa kudelmassa, soi aina syvimmillään cantus firmus, perussävel. Teema, joka kuljettaa kaikkea syvänä ja voimallisena kaikkien ristiriitaisuuksienkin alla. Dietrich Bonhoeffer kuvasi, että tämä perussävel, syvä suunnan ja pohjavireen antama turvasävel ihmisen elämän poly- tai kakofoniassa on Jumalan armo ja huolenpito. Syvä elämän pohjasävel on hyvän ja rakastavan Jumalan vallassa. Siksi me saamme vain levätä ja antaa laulun soida!

Viialan kirkkokuoro on palvellut seurakuntaa 90 vuoden ajan. Millainen maailma onkaan ollut 90 vuoden aikana? Millaiset huolet ja ilot ovat olleet tällä paikkakunnalla, kuorolaisten mielissä, kirkossa ja seurakunnassa? Laulajat ovat vaihtuneet, mutta kuoro jatkaa edelleen matkaansa eteenpäin. Uskon ja olen siitä vakuuttunut, että tämä kuoro on antanut seurakunnalle aina paljon, mutta se on samalla kantanut montaa ihmistä, kun sävelet, sanat ja sanoma ovat lohduttaneet ja ilahduttaneet monin tavoin elämän kakofoniassa taapertavia laulajiaan ja kuulijoitaan. Se on kutsunut liittymään Jumalan ihmeitä ihmettelevien, tähtien hiljaiseen lauluun liittyvien ihmisten joukkoon, jotka tallin ihmeen ääreltä haluavat lähettää rauhan ja toivon valon jokaiselle ihmiselle.

Te rakennatte seurakuntaa. Te rakennatte hyvyyttä kaikille kuulijoillenne. Te annatte aikaanne yhteiseen hyvään: iloon, lohdutukseen ja toivoon. Toivon, että tämän kuoron taival on vasta nuori tai ehkäpä keski-iässä. Olen ylpeä siitä, että muutaman viikon kuluttua juuri Viialan kirkkokuoro esiintyy koko hiippakuntamme, vain 10 vuotta kuoroa vanhemman hiippakuntamme juhlamessussa Tuomiokirkossa. Mikä ylpeys, että juuri meidän seurakuntamme kuoro kiittää, palvelee ja ylistää Jumalaa yhteisessä juhlassa.

Lämpimät onnittelut, hyvä Viialan kirkkokuoro ja Jumalan siunausta tulevaisuuteen. Soikoon se uskoa hyvään ja rakastavaan Jumalaan!

* * * * * *

Kuoroa säesti pianolla ja uruilla kanttori Juha Salmesvuori.

Vt. kirkkoherra Leena Sorsa sanoi puheessaan Viialan kirkkokuoron antaneen seurakunnalle paljon. Esiintymistensä ohella kuoro on kantanut montaa ihmistä, kun sävelet, sanat ja sanoma ovat lohduttaneet ja ilahduttaneet ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa.

Juhlakonsertissa Viialan kirkon penkkirivit täyttyivät kuorolaulun ystävistä.

Kanttori Heikki Ali-Löytty on johtanut kuoroa vuoden 1984 alusta.

Kuorolaiset kukitettiin juhlakonsertin päätteeksi.

* * * * *

Konsertin ohjelma: