Akaan seurakunnan kirkkoneuvosto esittää yksimielisesti kirkkovaltuustolle Leena Sorsan valintaa Akaan seurakunnan kirkkoherraksi

Akaan seurakunnan kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 21.11.2023 esittää yksimielisesti 30.11.2023 kokoontuvalle kirkkovaltuustolle, että se valitsisi Akaan seurakunnan kirkkoherran virkaan teologian tohtori, hallintotieteiden maisteri Leena Sorsan. Sorsa toimii tällä hetkellä Akaan seurakunnan vt. kirkkoherrana.

Myös vaalia valmistellut kirkkovaltuuston nimeämä työryhmä päätyi yksimielisesti esittämään Leena Sorsaa kirkkoherraksi ansiovertailun ja nimitysharkinnan perusteella. Leena Sorsalla katsotaan olevan parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen. Seuraavaksi parhaiten työryhmä kokee Akaan kirkkoherran erityisvaatimusten toteutuvan Taivalkosken seurakunnan kirkkoherran Tuomo Törmäsen kohdalla. Kolmas virkaa hakenut oli Kylmäkosken kappalainen Tero Kuparinen.

Myös Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli haastatteli hakijat ja antoi lausuntonsa hakijoista syyskuussa 2023. Tuomiokapituli totesi lausunnossaan, että Akaan seurakunnan edellyttämät erityiset tarpeet täyttyvät parhaiten (kirkkoherrakokemuksen mukaisessa järjestyksessä) Tuomo Törmäsen ja Leena Sorsan kohdalla.

Tarkemmat tiedot vaaliprosessista ja hakijoiden arvioinneista löytyvät kirkkoneuvoston 21.11.2023 pöytäkirjasta.
Kaikki kirkkoneuvoston ja -valtuuston pöytäkirjat löytyvät Akaan seurakunnan verkkosivuilta kohdasta Päätöksenteko > Pöytäkirjat (Domus-järjestelmä).

2023-11-22 15:27:00.0