Kirkkovaltuusto päätti kirkollisverosta vuodelle 2024 ja lausunnosta tuomiokapitulille koskien kirkkoherran vaalitapaa ja viran erityistarpeista

Akaan seurakunnan kirkkovaltuusto päätti kokouksessaan 29.6.2023 kirkollisverosta vuodelle 2024 sekä tuomiokapitulille annettavasta lausunnosta, joka koskee kirkkoherran vaalitapaa ja viran erityisvaatimuksia.

Tuloveroprosentti vuodelle 2024

Akaan seurakunnan kiinteistöjen korjausvelan, yleisen hinta- ja palkkatason nousun ja Akaan seurakunnan strategian edellyttämien toimien aiheuttamien ylimääräisten kulujen takia kirkkovaltuusto hyväksyi kirkkoneuvoston esityksen, että Akaan seurakunnan kirkollisveroprosentti pidetään ennallaan eli 1,7 prosenttiyksikössä vuonna 2024.

Lausunto Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulille avoimeksi tulleesta Akaan seurakunnan kirkkoherran virasta

Kirkkovaltuusto päätti kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti antaa seuraavan lausunnon Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulille kirkkoherran virasta:

1. Akaan seurakunnan kirkkoherran vaalin vaalitapa on välillinen vaali.

2. Viran erityistarpeet ovat, eli viran hoitaminen edellyttää:
•    Hyvää henkilöstöjohtamista ja hallinnollista osaamista myös paineen alla
•    Strategisen ajattelun taitoa, kykyä hahmottaa kokonaisuuksia sekä taitoa visioida tulevaa
•    Kykyä ja valmiutta muutosjohtamiseen, koska yhteiskunnan rakenteet ja seurakunnan toimintaympäristö ovat voimakkaassa muutoksessa
•    Näkemys ja kyky johtaa seurakuntaa moniarvoisessa seurakunnassa huomioiden ja tukien kolmen kylän omia identiteettejä
•    Luterilaista uskonkäsitystä ja kokonaiskirkon tuntemista

3. Palkkaus määräytyy K30 hinnoitteluryhmän mukaan.

4. Lisätietoja täytettävästi kirkkoherran virasta antaa hallintojohtaja Joonas Juntunen, 040 358 3341, joonas.juntunen@evl.fi.

5. Rekrytointia ja vaalin valmistelua varten nimettiin työryhmä, jonka jäseniä ovat hallintojohtaja Joonas Juntunen sekä luottamushenkilöistä Juhani Salin, Hillevi Peltola, Pasi Kylmälä ja Kirsi Turunen. Työryhmä voi tarpeen mukaan kutsua lisää jäseniä työryhmään. Työryhmä valitsee tarvittaessa keskuudestaan puheenjohtajan.

Työryhmän tehtävinä on:

• suunnitella rekrytoinnin aikataulu alustavan aikataulun pohjalta
  • päättää soveltuvuustestistä ja sen toteuttamisesta
  • päättää viestintäsuunnitelmasta
  • suunnitella ja toteuttaa ehdokkaiden haastattelut
  • päättää tilaisuuksista, joissa seurakuntalaiset pääsevät tutustumaan ehdokkaisiin
  • raportoida kirkkoneuvostolle rekrytoinnin kulusta - valmistella ansiovertailu, nimitysmuistio sekä ehdotus virkaan valittavasta

Kirkkovaltuuston pöytäkirjat löytyvät seurakunnan nettisivuilta kohdasta Päätöksenteko: https://www.akaanseurakunta.fi/paatoksenteko/kirkkovaltuusto

Mon Jul 03 14:06:00 EEST 2023